STRONA GŁÓWNA    pliki cookie    O SZKOLE    KONTAKT
Szkoła Podstawowa nr 54
DLA UCZNIÓW
DLA RODZICÓW
WSPÓŁPRACA Z ZAGRANICĄ
DOWNLOAD
„BEZ PRESJI O DEPRESJI”

Może zdarzyło się, że w swoim życiu złamałeś rękę, zachorowałeś na grypę lub bolał Cię ząb? Co wtedy zrobiłeś? Zakładam, że udałeś się do odpowiedniego lekarza, żeby uzyskać pomoc i znów cieszyć się zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem.
Czasem jednak zdarza się, że choruje także nasza dusza i psychika, co nie oznacza, że ktoś jest nienormalny. W życiu niejednokrotnie spotykają nas trudne doświadczenia i sytuacje, które odbijają się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale i psychicznym .


A TERAZ POMYŚL CZY :
- od dłuższego czasu odczuwasz smutek , miewasz napady płaczu ?
- odczuwasz poczucie winy i bezsensu życia , nie masz na nic ochoty ?
- czujesz się stale zmęczony ?
- trudno ci wykonywać codzienne czynności, a nawet rano wstawać z łóżka ?
- utraciłeś zainteresowanie czynnościami, które wcześniej sprawiały ci radość ?
- wycofujesz się z kontaktów z rówieśnikami, rodziną ?
- masz zwiększony lub zmniejszony apetyt, zauważyłeś zmiany w masie ciała ?
- masz problemy ze spaniem : nie możesz zasnąć, budzisz się w nocy lub przeciwnie - czujesz większą potrzebę snu ?
- odczuwasz nieuzasadnione dolegliwości bólowe, np. bóle brzucha ?
- miewasz myśli samobójcze lub o samookaleczeniu ?

Jeśli obserwujesz u siebie kilka w powyższych objawów, które utrzymują się przez ponad dwa tygodnie – koniecznie porozmawiaj o tym z zaufaną osobą, przyjacielem, kimś z rodziny. Może to być także wychowawca, pedagog czy psycholog szkolny. Powyższe objawy mogą bowiem wskazywać na depresję.

Często mówimy potocznie „mam depresję” kiedy czujemy smutek, przygnębienie. Tak naprawdę depresja jest poważną chorobą, którą tak jak grypę czy anginę - należy leczyć. Dotyka ona osoby w różnym wieku, także dzieci i młodzież .

Nieleczona depresja może z czasem uniemożliwiać chorym osobom pracę, naukę lub uczestniczenie w życiu rodzinnym i społecznym, a w najgorszym przypadku doprowadzić do samobójstwa.
Dlatego tak ważne jest wczesne rozpoznanie i odpowiednie leczenie depresji, które pozwala uniknąć poważniejszych skutków .


Dlatego :
- Kiedy zauważysz u siebie powyższe objawy, nie lekceważ ich i nie zostawiaj z myślą, że to samo przejdzie.
- Poszukaj kogoś, z kim możesz porozmawiać o swoim samopoczuciu .
- Czasem łatwiej rozmawiać z obcą osobą niż z kimś z rodziny.
- Pamiętaj – nie jesteś sam !
- Może obserwujesz takie objawy u kogoś z Twoich kolegów czy koleżanek. Zachęcaj by taka osoba porozmawiała z kimś z dorosłych .

A Ty już dziś możesz wykorzystać kilka „antydepresantów”, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem - zarówno fizycznym jak i psychicznym :

Dlatego :
- dbaj o zdrowe, racjonalne odżywianie oraz jedzenie produktów „antydepresyjnych” np. produkty pełnoziarniste ( pieczywo, kasze), ziarenka słonecznika, dyni, orzechy, warzywa zielone ( fasolka, szpinak, sałata, ), banany, tłuste ryby ( łosoś, makrela, tuńczyk) ,
- jak najczęściej korzystaj z ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu,
- ważne jest także byś przebywał na słońcu , dostarczał sobie odpowiednią ilość światła,
- zadbaj o odpowiednią ilość snu - badania dowodzą, że im mniej śpimy, tym bardziej przygnębieni jesteśmy. Idealna dawka snu to 8 godzin dziennie.
- rozmawiaj z zaufanymi osobami kiedy przeżywasz jakieś trudności - pamiętaj : nie chodzi o to by nie mieć problemów, ale by odważnie stawiać im czoła,
- staraj się jak najczęściej uśmiechać - do ludzi, do siebie samego i nawet w trudnych sytuacjach spróbuj dopatrywać się pozytywnych stron,
- zrób coś dobrego dla innych – a zobaczysz , że radość sama wypełni twe serce.


[K. Kwaśna]

DNI ZDROWIA – 2017r.

W dniach 7 - 12 kwietnia 2017r. obchodziliśmy w naszej szkole „Dni Zdrowia”. W tym czasie uczniowie wszystkich klas I, II i III brali udział w różnego rodzaju zdarzeniach prozdrowotnych zorganizowanych na terenie szkoły.
• Dla wszystkich uczniów klas II przeprowadzone zostały przez specjalistów zajęcia dot. radzenia sobie z emocjami, a dla klas III odbyły się spotkania ze specjalistą na temat radzenia sobie ze stresem.
• W związku z obchodami Światowego Dnia Zdrowia, w naszej szkole podczas lekcji wychowawczych nauczyciele przedstawili uczniom ważne informacje nt. „depresji” oraz przeprowadzili w swoich klasach lekcje według scenariusza: „Bądź aktywny ruchowo – zapobiegaj depresji”.


W dniu 12 kwietnia:
• Za pośrednictwem radiowęzła przedstawiona została krótka prelekcja nt. tegorocznych obchodów „Światowego Dnia Zdrowia”, którego myślą przewodnią była „depresja”.
• Na korytarzu szkolnym, podczas długiej przerwy odbył się ,,Jarmark Zdrowia”. Jedno ze stanowisk przygotowali chętni uczniowie w formie wystawy prac uczniów, ciekawostek, plakatów, ulotek. Na dodatkowym stanowisku można było sprawdzić swoje BMI, wagę oraz wzrost, korzystając z „siatek centylowych” jako wskaźnika prawidłowych wartości. Na kolejnych stanowiskach przeprowadzony został mini-turniej w tenisie stołowym oraz konkurs „skoków na skakance”.
• Podczas kolejnych godzin, reprezentacje dziewcząt i chłopców klas I, II i III wzięły udział w „energetycznej lekcji przy muzyce”, łączącej w sobie klasyczne elementy fitnessu ze sztukami walk: karate, boksu i kickboxingu.
W tym dniu najważniejsza była dobra zabawa, humor, wszyscy uczestnicy z dużym zaangażowaniem brali udział w każdej akcji. A wszystko po to, aby każdy z nas pamiętał jak ważne jest zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, wypoczynek i pozytywny nastrój






>>FOTO W GALERII<<


[R. Sławek]

17 listopada - 2016 Światowy Dzień Rzucania Palenia

Co roku, w trzeci czwartek listopada na całym świecie obchodzi się Światowy Dzień Rzucania Palenia. Tego dnia każdy palacz zachęcany jest aby przynajmniej na jeden dzień podjąć próbę zaprzestania palenia. Problem palenia tytoniu jest w Polsce wciąż aktualny – codziennie w naszym kraju pali papierosy co trzeci mężczyzna oraz co piąta kobieta.

Palenie tytoniu jest przyczyną zachorowań na choroby nowotworowe, choroby układu oddechowego i krążenie. W krajach europejskich co piąty przypadek raka jest powodowany przez palenie papierosów. Konsekwencje uzależnienia od tytoniu dotykają nie tylko osobę paląca, ale również ich bliskich. Bierne palenie podnosi ryzyko zachorowania na raka płuca o jedną czwartą, zwiększa także zagrożenie rakiem krtani i przełyku. Szkodliwe jest nawet przebywanie w pomieszczeniach przesyconych zapachem dymu tytoniowego. Prawie 50 proc. palących dorosłych przyznaje, że pali w obecności dzieci. Oznacza to, że codziennie około 4 mln dzieci ma kontakt z dymem tytoniowym.

Papierosy są jedynym legalnie sprzedawanym na całym świecie produktem o udowodnionym działaniu rakotwórczym. W dodatku nie ma mniej szkodliwych papierosów – wszystkie papierosy, bez wyjątku, „light” czy „slim”, są tak samo szkodliwe dla zdrowia, ponieważ dostarczają tyle samo trujących substancji do organizmu. Dodatki smakowe dodatkowo ułatwiają inhalację, czyli powodują, że osoby palące „slimy” lub „lighty” zaciągają się głębiej i mocniej.

Odstawienie papierosów jest najskuteczniejszym sposobem zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka płuc, a nawet przedwczesnej śmierci z powodu chorób odtytoniowych. Najpoważniejszych skutków palenia tytoniu nie widać, a przecież prawie 90 proc. wszystkich przypadków zachorowań na raka płuca jest wynikiem palenia. Obecnie uzależnienie od tytoniu traktowane jest jak choroba, którą trzeba leczyć. Jest wiele sposobów na uwolnienie się od uzależnienia: od silnej woli przez terapie farmakologiczne dostosowane indywidualnie dla każdego palacza, a także wsparcie psychologiczne. Rzucenie palenia i utrzymanie abstynencji ułatwia pomoc specjalistów. Fachową pomoc i doradztwo prowadzi działająca przy Centrum Onkologii w Warszawie Ogólnopolska Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym, która działa od poniedziałku do piątku w godz. 11.00-19.00 pod numerem 801 108 108 lub 22 211 80 15. Informacji na temat metod rzucenia palenia można zasięgnąć również na stronie www.jakrzucicpalenie.pl


[R. Sławek]

Dzień zdrowia 2016

DZIEŃ ZDROWIA – 2016r.

W dniu 21 kwietnia 2016r. w naszej szkole obchodzony był „Dzień Zdrowia”. Uczniowie wszystkich klas I, II i III brali udział w różnego rodzaju zdarzeniach prozdrowotnych zorganizowanych na terenie szkoły.

• Dla wszystkich uczniów klas III odbyło się spotkanie ze specjalistą na temat zdrowia psychicznego.
• Podczas kolejnych godzin, reprezentacje klas I, II i III wzięły udział w rozgrywkach sportowych oraz w energetycznej lekcji „Aerokickboxingu”, łączącej w sobie klasyczne elementy fitnessu ze sztukami walk: karate, boksu i kickboxingu, w rytm dynamicznej muzyki.
• Na korytarzu szkolnym, podczas długiej przerwy odbyły się ,,Targi Zdrowia”. Reprezentacje uczniów wszystkich klas I i II zaprezentowały na przygotowanych przez siebie stanowiskach wcześniej wylosowany temat dot. zagadnień prozdrowotnych w formie ciekawostek, plakatów, ulotek itp. Na dodatkowym stanowisku można było sprawdzić swoje BMI, wagę oraz wzrost, korzystając z „siatek centylowych” jako wskaźnika prawidłowych wartości.

W tym dniu najważniejsza była dobra zabawa, humor, wszyscy uczestnicy z dużym zaangażowaniem brali udział w każdej akcji. A wszystko po to, aby każdy z nas pamiętał jak ważne jest zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, wypoczynek i pozytywny nastrój.
Krótko mówiąc - „W zdrowym ciele, zdrowy duch!”






>>FOTO W GALERII<<


[R. Sławek]

Światowy Dzień Zdrowia 2016r.






ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA pod hasłem „CUKRZYCA” - 7 kwietnia 2016r.

Z okazji Światowego Dnia Zdrowia, w naszym gimnazjum odbyły się pogadanki z uczniami na temat przyczyn postawania, zapobiegania i leczenia cukrzycy, na korytarzu szkolnym przygotowana została gazetka ilustrująca m.in. objawy, przyczyny oraz konsekwencje cukrzycy, przez radiowęzeł odbyła się również prelekcja dla całej społeczności szkolnej :


„Jak co roku 7 kwietnia, obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Jest to dzień związany z powstaniem Światowej Organizacji Zdrowia w 1948 roku. Co roku jest wybierany temat przewodni z zakresu zdrowia publicznego, który w danym okresie wymaga zwrócenia szczególnej uwagi. Obchody Światowego Dnia Zdrowia stwarzają możliwość podjęcia wielu działań, których efektem jest poprawa stanu zdrowia ludzi. W tym roku tematem przewodnim jest „CUKRZYCA”.


Wraz z rosnącym rozpowszechnieniem cukrzycy, coraz ważniejsze staje się posiadanie wiedzy o tym, jak można zminimalizować ryzyko wystąpienia choroby, a także o sposobach jej wykrywania i leczenia.


W 2012 r. cukrzyca była bezpośrednią przyczyną około 1,5 mln. zgonów na świecie, z których 80% miało miejsce w państwach o niskich i średnich dochodach. Według prognoz WHO, do 2030 r. cukrzyca stanie się 7, najczęściej występującą przyczyną zgonów.


Niemal 350 mln. osób na całym świecie cierpi na cukrzycę - chorobę przewlekłą, do której dochodzi, gdy organizm nie wytwarza wystarczającej ilości insuliny lub nie jest w stanie skutecznie wykorzystywać własnej insuliny w procesie metabolizmu cukrów pochodzących ze spożywanej żywności. Insulina to hormon regulujący poziom cukru we krwi, będącego źródłem energii potrzebnej nam do życia. Jeżeli glukoza nie może przeniknąć do komórek organizmu, w których jest spalana jako energia i pozostaje w krwiobiegu, jej stężenie może wzrastać do szkodliwego poziomu. Rozróżniamy dwa główne typy choroby. Osoby cierpiące na cukrzycę typu 1 na ogół w ogóle nie wytwarzają własnej insuliny i dlatego, aby przeżyć, muszą przyjmować insulinę w formie zastrzyków. Chorzy na cukrzycę typu 2, którzy stanowią około 90% wszystkich przypadków zachorowań, najczęściej wytwarzają własną insulinę, ale w niewystarczającej ilości lub ich organizm nie jest w stanie jej właściwie wykorzystywać. Osoby chore na cukrzycę typu 2 na ogół mają nadwagę i prowadzą siedzący tryb życia. Długotrwale utrzymujący się we krwi wysoki poziom glukozy powoduje uszkodzenie narządów wewnętrznych i może być przyczyną ataku serca, udaru mózgu, niewydolności nerek, impotencji oraz zakażeń prowadzących do amputacji kończyn. Niedobór insuliny upośledza cały łańcuch przemian glukozy w organizmie. Przede wszystkim niedostateczne jest przenikanie glukozy przez błony komórkowe do wnętrza komórek, aktywowanie jej różnorakich przemian wewnątrzkomórkowych, a także niewłaściwy współudział w syntezie białek i hamowaniu procesów rozkładu tłuszczów. Glukoza jest substancją o podstawowym znaczeniu w organizmie, głównym, łatwo dostępnym źródłem energii. Stąd też zaburzenia w jej przemianach mają ogólnoustrojowe następstwa. Przy zastosowaniu właściwego leczenia wpływ cukrzycy na życie chorego można zminimalizować. Nawet osoby cierpiące na cukrzycę typu 1 mogą cieszyć się długim życiem w zdrowiu, jeżeli będą ściśle kontrolować poziom cukru we krwi.


Pierwotna przyczyna występowania cukrzycy nie została do tej pory jednoznacznie wyjaśniona. Istotną rolę w jej powstawaniu przypisuje się czynnikom genetycznym, czyli predyspozycji rodzinnej, oraz czynnikom środowiskowym. Wiadomo jednak, że zaburzenia gospodarki węglowodanowej warunkowane są niedoborem insuliny w organizmie, a zatem niedoborem hormonu wytwarzanego przez komórki beta wysp trzustkowych.


Cukrzycę – ze względu na rozpowszechnienie oraz obserwowaną wciąż narastającą częstotliwość występowania – uważa się obecnie za chorobę społeczną. Występując stosunkowo często, stanowi ważny problem socjologiczno-społeczny, gdyż od momentu rozpoznania leczenie cukrzycy trwa praktycznie całe życie. Właściwe prowadzenie leczenia przy świadomym zdyscyplinowaniu chorego umożliwia utrzymanie dobrej, pełnej sprawności życiowej i indywidualnej satysfakcji z życia. Społeczną wagę tego problemu ilustrują dane statystyczno-epidemiologiczne, według których liczba osób chorujących na cukrzycę w Polsce wynosi około miliona ludzi, spośród których ponad 200 000 wymaga codziennego podawania insuliny. Zachorowalność na cukrzycę w dużym stopniu zależy od wieku, charakteru zamieszkiwanego środowiska i wspomnianej wyżej predyspozycji dziedziczno-rodzinnej. Zachorowalność na cukrzycę wybitnie zwiększa się w miarę starzenia się. Dotyczy to zwłaszcza cukrzycy typu II, charakterystycznej dla wieku starszego. Trzeba pamiętać, że cukrzyca jest chorobą nieuleczalną i jedyne dostępne leczenie to zastrzyki insuliny (cukrzyca typu 1) lub bardzo dokładne trzymanie się diety cukrzycowej (cukrzyca typu 2). I tak do końca życia.


Dlatego ważne jest utrzymanie ryzyka cukrzycy jak najdalej od nas.


Większość chorych na cukrzycę cierpi też na otyłość. Jeśli będziesz utrzymywać odpowiednią do wieku i wzrostu wagę, zmniejszysz ryzyko zachorowania.

Popytaj o rodzinne predyspozycje dotyczące cukrzycy. Jeśli w rodzinie choruje jedna lub więcej osób, ryzyko zachorowania u ciebie jest większe.

Twoja aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Częsty ruch nie pozwoli ci za bardzo przybrać na wadze. Regularne ćwiczenia poprawiają ukrwienie i dotlenienie organizmu, co pozytywnie wpływa na zdrowie. Ten krok jest szczególnie ważny, jeśli masz genetyczne predyspozycje do cukrzycy.

Zdrowa dieta jest niezbędna do odsunięcia od siebie ryzyka zachorowania na cukrzycę. Zbilansowana dieta powinna przede wszystkim zawierać jak najmniej tłuszczów i cukrów.

Po 45 roku życia należy regularnie badać krew, a konkretnie poziom glukozy we krwi. Jeśli jesteś w grupie ryzyka - takie badania powinny zacząć się wcześniej.

Cukrzyca pojawiająca się u dorosłych zazwyczaj atakuje ludzi z nadciśnieniem. Dlatego regularnie badaj ciśnienie.

Zwiększ ilość owoców i warzyw w diecie. Zawierają one witaminy i minerały, a także tzw. flawonidy (barwniki i przeciwutleniacze). Flawonidy są uznawane za stymulatory produkcji insuliny. Oprócz tego blokują one proces łączenia się glukozy z białkami (glikację). Przy cukrzycy ten proces się nasila i powoduje starzenie się komórek.

Palenie tytoniu jest jednym z czynników zwiększającym prawdopodobieństwo wystąpienia chorób naczyniowo-sercowych. Z tego względu zalecane jest zrezygnowanie z palenia wyrobów tytoniowych w profilaktyce cukrzycy

Zanim sięgniesz po produkty bez cukru, dokładnie przeczytaj informacje zawarte na opakowaniu. Zamiast cukru, produkty słodzone są słodzikami, które niekoniecznie są dobre dla zdrowia. Jednym z nich jest sorbitol, który w zbyt dużych ilościach może osadzać się w tkankach i je niszczyć. Objawia się to chorobami takimi jak: retinopatia (uszkodzenie siatkówki oka), zaćma, neuropatia (zapalenie nerwów obwodowych).


Jednym z czynników wpływających na powstanie cukrzycy jest niewłaściwa dieta. Spożywanie produktów nie zwiększających gwałtownie poziomu cukru we krwi może sprawić, że ochronimy swój organizm przed tą chorobą. Z tego względu najlepiej wybieraj specjalne produkty dla cukrzyków, będą to produkty o niskim ig (indeksie glikemicznym), a więc stopniowo uwalniające cukry, jakie na długi czas zaspokoją nasz apetyt. Ważne jest także stosunkowo szybkie rozpoznanie choroby i zastosowanie odpowiedniego leczenia. Dzięki takiemu działaniu opóźnimy jej postępowanie. Dlatego też nie należy lekceważyć pierwszych objawów cukrzycy, do jakich zaliczyć należy nawracające infekcje, zmęczenie, senność, zaparcia, duży apetyt, utrata masy ciała czy kłopoty z koncentracją. W razie ich wystąpienia niezbędna jest wizyta u specjalisty i przeprowadzenie odpowiednich badań. Po rozpoznaniu cukrzycy należy również zastosować się do zaleceń lekarza, które dotyczą nie tylko przestrzegania diety dla cukrzyków lecz także zwiększenia aktywności fizycznej i prowadzenia samokontroli”.



[R. Sławek]

Światowy Dzień Zdrowia 2014




Światowy Dzień Zdrowia 2014


[R. Sławek]

7 KWIETNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA

Z okazji rocznicy powstania WHO - Światowej Organizacji Zdrowia w roku 1948, w dniu 7 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Każdego roku jest on poświęcony innej tematyce związanej z problemami zdrowia publicznego na świecie. W roku 2013 obchodzony jest on pod hasłem "Zdrowe bicie serca".

Z aktualnych badań epidemiologicznych wynika, że co drugi, trzeci Polak ma nieprawidłowe ciśnienie krwi. Tylko ok. 30 - 50 % osób zdaje sobie z tego sprawę, a prawie połowa wiedząc o nadciśnieniu nie leczy go lub robi to nieskutecznie. Wysokiemu ciśnieniu krwi można jednak zapobiegać. Wystarczy:
1. Zmienić sposób odżywiania (wyeliminować z diety tłuszcze zwierzęce zastępując je roślinnymi, mięso zastąpić rybami).
2. Zwiększyć aktywność fizyczną (spacery, wędrówki rowerowe, pływanie, tenis, narty).
3. Nie palić papierosów.

Chorobą niebezpieczną dla serca, a tym samym zagrażającą życiu jest, jest miażdżyca. Zwykle chorują na nią mężczyĽni, ale coraz częściej także kobiety.

Serce jest pompą wymuszającą transport produktów powstałych w wyniku metabolicznych reakcji składników żywieniowych. Są one transportowane z krwią do każdego zakątka naszego organizmu. W ciągu doby serce pompuje około 15 tys. litrów krwi do tętnic, które dzięki swej elastyczności mają zdolność chwilowego powiększenia swojej objętości. Łatwo można wyobrazić sobie, że jakiekolwiek zaburzenie w budowie tętnic (na przykład utrata elastyczności naczyń czy ich przewężenia), zmusza serce do wzmożonego wysiłku. Jedną z przyczyn powstawania przewężenia naczyń krwionośnych jest otyłość. Przez naczynia z przewężeniem z trudem przeciska się krew. To z kolei wywołuje nadciśnienie tętnicze, które osłabia, a w końcu uszkadza tętnice. Wokół uszkodzenia gromadzą się płytki krwi, próbując je naprawić, do nich zaś łatwo przylegają tzw. blaszki miażdżycowe. Najczęstszą przyczyną odkładania blaszek miażdżycowych są tłuszcze zwierzęce zawierające nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol. Przewężenia naczyń zwykle kończą się całkowitym zablokowaniem naczynia krwionośnego, co w konsekwencji może skutkować odcięciem dopływu tlenu do serca czy mózgu, lub prowadzić do tworzenia warunków wywołujących choroby związane m.in. z martwicą kończyn, udarem mózgu, zawałem serca, niewydolnością nerek.
Około 90 % ludzi, u których stężenie cholesterolu odbiega od normy, ponosi za to całkowitą odpowiedzialność. Beztroskim trybem życia szkodzą sami sobie. A przecież tak łatwo i przyjemnie jest prowadzić antycholesterolowy tryb życia.

Możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu:
. Jedząc co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie, ograniczając sól co najmniej do 1 łyżeczki oraz zmniejszając ilość tłuszczu w diecie.
. Zwiększając swoją aktywność fizyczną, trwającą co najmniej 30 minut dziennie. Wypoczywaj więc aktywnie!
. Wysokie ciśnienie krwi często nie daje żadnych objawów, ale może wywołać nagły udar mózgu lub zawał serca. Dlatego kontroluj swoje ciśnienie krwi regularnie.
. Unikaj stresu.
. Utrzymuj prawidłową masę ciała poprzez regularną aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie.
. Jeśli chorujesz na cukrzycę, kontroluj swoje ciśnienie i poziom cukru we krwi, co z pewnością zmniejszy ryzyko ataku serca i udaru mózgu.

Jeśli przestrzegasz tych wszystkich rzeczy i mimo to twoje ciśnienie nadal jest wysokie, twój lekarz może przepisać ci leki. Farmakoterapia pomaga obniżyć ciśnienie krwi i utrzymać je na prawidłowym poziomie. Systematyczne i dokładne pomiary ciśnienia krwi zapewniają osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze możliwość właściwej reakcji na mogące występować negatywne zmiany, a tym samym zwiększają ich bezpieczeństwo.

O wysokim lub podwyższonym ciśnieniu krwi, czyli o nadciśnieniu tętniczym mówimy wówczas, gdy ciśnienie tętnicze w kilkakrotnych pomiarach przekracza wartości uznane za prawidłowe.
Najnowsza klasyfikacja wartości ciśnienia podana przez WHO to:
ciśnienie optymalne - 120/80 mm Hg,
norma - 130/85 mm Hg,
ciśnienie podwyższone - do140/90 mm Hg,
nadciśnienie tętnicze - powyżej 140/90 mm Hg (niezależnie od wieku pacjenta).



Przygotowała Renata Sławek /na podstawie poradnika M. Kapiszewskiej "Jak zachować dobrą kondycję" oraz materiałów z PSSE Katowice/


[Renata Sławek]

Pierwsza pomoc

[Marcin]

INFORMACJE DLA UCZESTNIKÓW PROJEKTU

Sprawozdanie z "Jarmarku Zdrowia" w zakładce z życia gimnazjum, a zdjęcia oczywiście w galerii.


[Marcin]

INFORMACJE DLA UCZESTNIKÓW PROJEKTU


Pomysłodawcą i organizatorem projektu "Dbam o siebie - żyję zdrowo", który realizowany jest w ramach programu edukacyjnego pt. "Trzymaj formę!", jest Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Katowicach. Projekt realizowany jest w wielu szkołach podstawowych i gimnazjalnych na terenie miast Katowice, Mysłowice i Siemianowice Śląskie. Nasze gimnazjum również zgłosiło się do uczestnictwa w w/w projekcie. W związku z powyższym, zachęcam wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły wraz ze swoimi rodzinami do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu promującym zdrowy styl życia. Każda rodzina, która weĽmie udział w projekcie będzie mogła skorzystać z:
- warsztatów z dietetykiem (zorganizowanych na terenie naszej szkoły),
- zajęć ruchowych pod okiem instruktora fitness,
- bezpłatnej konsultacji w gabinecie psychologicznym (w razie potrzeby)
- bezpłatnego leczenia całej rodziny w Poradni Chorób Metabolicznych "Waga" w Katowicach (w razie potrzeby).
Dla najaktywniej uczestniczących w projekcie rodzin przewidziane są cenne nagrody rzeczowe (patrz - regulamin). Zgłoszenia prosimy kierować za pośrednictwem dzieci - uczniów, bądĽ ich wychowawców do szkolnego koordynatora. W sobotę 21 kwietnia 2012r. w Hali Widowiskowo-Sportowej "Spodek" (lodowisko) w Katowicach w godz. 10.30 - 13.00, zorganizowany zostanie Jarmark Zdrowia, na który bardzo serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych uczniów wraz ze swoimi rodzinami, znajomymi (patrz - plakat). Podczas Jarmarku Zdrowia, każda ze szkół uczestniczących w projekcie promuje zdrowy styl życia na przygotowanym przez siebie stoisku. Do prezentacji szkoły mogą włączyć się również rodzice, którzy prowadzą własną działalność związaną z aktywnością ruchową czy też "zdrową żywnością". Wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły oraz rodziców, opiekunów, rodzeństwo ZAPRASZAMY !!!

>>Założenia projektu dbam o siebie żyję zdrowo <<



>>Regulamin konkursu <<


[Renata Sławek]

7 KWIETNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA

Tegoroczne obchody Światowego Dnia Zdrowia, przypadające na 7 kwietnia obchodzone są pod hasłem "Więcej Zdrowia Więcej Życia". Według szacunków WHO, na przestrzeni 2000-2050 roku populacja ludzi w wieku 60 lat i więcej potroi się (z 600 milionów do 2 miliardów). Ta zmiana demograficzna będzie miała znaczący wpływ na zdrowie publiczne. Zachowanie dobrego zdrowia w przypadku starszych ludzi jest niezwykle ważne, jeśli mają oni pozostać niezależni i być aktywnymi członkami swoich rodzin i społeczności. Najbardziej skuteczną profilaktyką zdrowotną jest właściwe odżywianie się i odpowiedni tryb życia. Najnowsze badania wskazują, że 70% chorób ma podłoże żywieniowe, a jedynie 30% wynika z innych powodów. Przyczyną ponad 70% nowotworów są warunki środowiskowe i nasz własny styl życia. Skutki nieodpowiedniego trybu życia są widoczne najczęściej dopiero po kilku, a niekiedy nawet po kilkudziesięciu latach. Dlatego też nie postrzegamy ich jako bezpośredniego niebezpieczeństwa. Brak wyobraĽni jest przyczyną tego, że nie cofamy się odruchowo przed papierosem, mimo że nauka nie ma już wątpliwości, że każdy kolejny wypalony papieros prowadzi prosto do zmian nowotworowych. Zanim w procesie ewolucji zostanie wypracowany mechanizm ostrzegawczy przed tytoniem, nadmiarem tłuszczów, zbyt wysokokalorycznym pożywieniem i wieloma innymi truciznami naszych czasów - warto się zastanowić nad wykorzystaniem wyobraĽni, wiedzy i zdolności do myślenia, aby ustrzec się przed tymi zagrożeniami. Zamiast sięgać po kolejną pigułkę, warto zastanowić się nad wprowadzeniem zasad zdrowego stylu życia, zwiększając tym samym swoje szanse na zdrowe życie.


/na podstawie poradnika M. Kapiszewskiej "Jak zachować dobrą kondycję"/


[Renata Sławek]

PROGRAM EDUKACYJNY "TRZYMAJ FORMĘ"

Nasza szkoła - Gimnazjum nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. M. Konopnickiej w Katowicach, jest jedną z placówek, które włączyły się w realizację ogólnopolskiego programu edukacyjnego ,,Trzymaj Formę ''. Jest to program, którego celem jest poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego żywienia, zbilansowanej diety, aktywności fizycznej, zachowań konsumenckich oraz kształtowania umiejętności niezbędnych do utrzymania zdrowia i kondycji fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej i świadomego wyboru.

Do realizacji projektu zostali włączeni uczniowie szkoły, ich rodzice, pielęgniarka szkolna, psycholog, ajent sklepiku szkolnego oraz nauczyciele. W pierwszej fazie przygotowań przeprowadzona została diagnoza dotycząca żywienia uczniów oraz warunków do uprawiania aktywności fizycznej w szkole. Zebrane informacje przekazano do Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Katowicach, które miały posłużyć do zestawienia danych w skali całego kraju. W wyniku zebranych w ankietach informacji okazało się, że w naszej szkole niewielka część uczniów korzysta z obiadów serwowanych w stołówce szkolnej, w tym część z posiłków dotowanych. Wielu uczniów korzysta z produktów kupowanych w sklepiku szkolnym, są to najczęściej drożdżówki i zapiekanki, co jest zdecydowanie wygodniejsze niż przygotowywanie śniadania w domu, do czego przyznają się sami uczniowie. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną uczniów naszej szkoły jest ona zadowalająca. Istnieje jednak grupa uczniów korzystających ze zwolnień od rodziców lub zwolnień lekarskich. Zarówno w szkole jak i poza nią uczniowie mają wiele możliwości, z których mogą skorzystać podnosząc poziom swojej sprawności fizycznej. Na terenie placówki znajdują się między innymi: boiska do gier zespołowych, bieżnie lekkoatletyczne, sala gimnastyczna, sala korekcyjna. Prowadzi się tu pozalekcyjne zajęcia sportowe, takie jak: zajęcia z siatkówki dla dziewcząt i chłopców, zajęcia z piłki nożnej dla chłopców, zajęcia taneczne. Poza szkołą, na terenie osiedla istnieją ogólnodostępne ścieżki rowerowe i biegowe, boiska do gier zespołowych, kluby sportowe z sekcją karate, zapaśniczą, dzięki którym uczniowie również mogą rozwijać swoje zainteresowania sportowe. Wiedząc, iż najlepiej uczymy się przez praktykę i doświadczenie, staramy się angażować jak największą grupę uczniów do różnego typu działań zmierzających do realizacji celów wyznaczonych w projekcie. Opracowane zadania realizujemy poprzez organizację konkursów, wystaw, gazetek, zajęć sportowych, prelekcji, pogadanek z przedstawicielami takich zawodów, jak: pielęgniarka, lekarz, dietetyk, kosmetyczka, psycholog.

Liczymy również na pomoc rodziców, gdyż problem właściwego żywienia i sprawności fizycznej bardzo często dotyczy całej rodziny. Mamy nadzieję, że poprzez realizację projektu zwiększy się świadomość i umiejętności naszych uczniów w zakresie zdrowego stylu życia.



Strona internetowa programu "Trzymaj Formę" - www.trzymajforme.pl


[Renata Sławek]

PROGRAM EDUKACYJNY "DBAM O SIEBIE, ŻYJĘ ZDROWO"

W miesiącu wrześniu 2010 r. szkoła przystąpiła do realizacji kolejnego programu prozdrowotnego adresowanego do uczniów klas I gimnazjum, pt. "Dbam o siebie-żyję zdrowo!", będącego uzupełnieniem programu "Trzymaj Formę". Głównym celem programu jest kształtowanie wśród społeczności szkolnej zachowań i postaw prozdrowotnych, czyli promocja zdrowego stylu życia w aspekcie psychologicznym obejmującym takie zagadnienia jak m.in. przekonania zdrowotne, obraz własnego ciała, stosunek emocjonalny do samego siebie, poziom motywacji do zmiany, radzenie sobie w sytuacjach trudnych czy efektywność wsparcia społecznego. Głównymi organizatorami programu są: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach, Gabinet Terapeutyczno-Szkoleniowy PRIMODIUM w Katowicach, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział Terenowy w Katowicach oraz Pałac Młodzieży w Katowicach.

W ramach realizowanych zadań przeprowadzona została wśród uczniów i rodziców klas I-szych ankieta dot. sposobu odżywiania i aktywności fizycznej, wychowawcy otrzymali niezbędne materiały i wskazówki do przeprowadzenia lekcji wychowawczych wg określonych scenariuszy zawierających treści programowe. Ponadto, zorganizowane zostało spotkanie dla rodziców klas I - III nt. psychologicznych aspektów zaburzeń odżywiania, poprowadzone przez psychologa klinicznego dr n. hum. Monikę Bąk-Sosnowską, specjalizującą się w tematyce psychologii zdrowia. W kolejnych latach, z pełną stanowczością przystępujemy do realizacji pozostałych edycji programu.


[Renata Sławek]

Aktualności





KONKURS NA PREZENTACJĘ MULTIMEDIALNˇ - " MŁODOŚĆ WOLNA OD PAPIEROSA "


W maju 2011r., w ramach realizowanego przez naszą szkołę programu edukacyjnego "Trzymaj Formę", przeprowadzony został konkurs na najlepszą prezentację multimedialną pt. "Młodość wolna od papierosa". Zwycięska prezentacja wykonana przez uczennicę klasy IIIC - Cecylię Leks wzięła udział w konkursie zorganizowanym przez PSSE w Katowicach oraz Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział Terenowy w Katowicach, zajmując II miejsce na etapie powiatowym. Podczas uroczystego wręczenia nagród, które odbyło się w MDK Giszowiec w Katowicach, uczennica otrzymała dyplom oraz nagrody rzeczowe wręczone przez przedstawicieli władz Miasta Katowice oraz Inspektora PSSE w Katowicach.








" TYDZIEŃ ZDROWIA "

Od pięciu lat w naszej szkole realizowany jest program edukacyjny "Trzymaj Formę", kształtujący prozdrowotne nawyki poprzez różnego rodzaju konkursy na serio i na wesoło. Kiedy robi się wiosennie, a stragany warzywne rozkwitają kolorami, aż chce się dbać o zdrowie i urodę czerpiąc z natury jak najwięcej. Każdego roku pomysły naszych uczniów są nieco odmienne i coraz ciekawsze. . Podczas całego "Tygodnia zdrowia" wszystkie klasy I, II, III rywalizowały ze sobą w konkursie "Żyj Zdrowo", prześcigając się pomysłami i wiedzą w zakresie tematyki prozdrowotnej. W ramach kolejnych pięciu dni tygodnia od 30 maja - 3 czerwca 2011r.odbyły się m.in. :

- konkurs na "Wiersze i piosenki o zdrowiu" własnego autorstwa,
- konkurs na plakat z okazji "Światowego Dnia Bez Tytoniu".
- "Podchody terenowe" pod hasłem "Nie Pal! -Wybierz Bieganie".
- "Targi warzywno-owocowe" - prezentacja wartości odżywczych warzyw i owoców oraz strojów konkursowych, przy jednym ze stanowisk możliwość pomiaru wzrostu, wagi ciała, wskaĽnika BMI,
- "Żywność zdrowa, kolorowa" - konkurs na plakat


Pod koniec tygodnia, po podliczeniu punktów za poszczególne konkursy, wyłoniono zwycięskie klasy :
I miejsce - klasa III A,
II miejsce - klasa III B i klasa I C,
III miejsce - klasa I B.


Podczas uroczystego apelu podsumowującego cały rok szkolny zwycięskim klasom zostały wręczone dyplomy, a najbardziej zaangażowanym w konkursach uczniom oraz chętnym, którzy pomogli w organizacji i przeprowadzeniu różnych akcji w ramach "Tygodnia Zdrowia", nagrody rzeczowe ufundowane przez Radę Rodziców naszej szkoły.


[Renata Sławek]

Aktywność fizyczna





DLACZEGO SYSTEMATYCZNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JEST WAŻNYM ELEMENTEM W ŻYCIU KAŻDEGO Z NAS I JAKICH KORZYŚCI MOŻEMY OCZEKIWAĆ SYSTEMATYCZNIE UPRAWIAJˇC SPORT ?


. polepszenia samopoczucia
. poprawienia wyglądu sylwetki
. wzmocnienia kości i mięśni
. poprawy samooceny, staniemy się pewniejsi siebie
. nie grozi nam przytycie, nawet jeśli nie zawsze będziemy przestrzegać prozdrowotnych przykazań
. polepszenia krążenia krwi, tym samym lepszego dotlenienia, nie tylko mięśni, ale i mózgu - łatwiej będzie nam osiągnąć lepsze wyniki w sporcie, skoncentrować się, a także poprawi się nam pamięć.






Z JAKˇ INTENSYWNOŚCIˇ POWINNIŚMY ĆWICZYĆ ?

Wszystkich wymienionych powyżej korzyści możemy oczekiwać tylko wtedy, gdy intensywność ćwiczeń fizycznych będzie odpowiadała optymalnej dla naszego wieku intensywności pracy serca. Aby to osiągnąć i móc z pożytkiem i bez szkody dla organizmu uprawiać sport, najpierw należy wytrenować serce do tego wysiłku. Dobrze jest zmusić serce do intensywniejszej pracy, równocześnie jednak nie narażając go na nadmierny stres. Najbezpieczniej jest oczywiście trenować pod opieką trenera.


ZBADAJ SAMODZIELNIE

Pomiar tętna jest obiektywną metodą oceny intensywności, z jaką ćwiczymy. Odzwierciedla wysiłek mięśnia sercowego i układu krążenia. Pomiaru dokonujemy przykładając dwa palce, wskazujący i środkowy, w środku nadgarstka i licząc ilość uderzeń tętna w okresie 15 sekund. Następnie mnożymy wynik przez cztery i otrzymujemy ilość uderzeń tętna na minutę. Puls mierzą także specjalne aparaty. Zarówno wiek, jak i stopień wytrenowania wyznaczają dolną i górną granicę, w jakiej powinniśmy utrzymywać tętno w trakcie ćwiczeń.


wiek optymalne tętno w czasie ćwiczeń maksymalne tętno w czasie ćwiczeń
(dotyczy tylko dorosłych)
16 120-150 ---
20 122-155 200
25 117-146 195
30 114-142 190
35 111-139 185
40 108-135 180
45 105-131 175


. 220 - nasz wiek = maksymalna szybkość bicia serca
. dolna granica = (220 - wiek) x 0,6
. górna granica = (220 - wiek) x 0,75



Przekroczenie górnej granicy może grozić poważnymi komplikacjami zdrowotnymi, a nawet zawałem, nie osiąganie zaś dolnej oznacza, że nasze ćwiczenia są zbyt mało intensywne i nie przynoszą żadnych oczekiwanych rezultatów. Zauważmy także, jak duże są różnice w tym, co nazwaliśmy optymalnym tętnem, dla nas i naszego taty.
Mierząc puls możemy także ocenić naszą kondycję fizyczną. Im szybciej on spada, tym lepsza jest nasza kondycja fizyczna.
Będąc świetnie wysportowanym możemy bez problemu osiągać górną granicę optymalnego tętna (wg wskazań w tabeli), jeśli mamy trudności ze złapaniem oddechu przy wyniku poniżej dolnej granicy, oznacza to, że organizm nie jest wystarczająco wytrenowany. Przyspieszony oddech oznacza, że sprawność, z jaką krew jest pompowana przez serce, a także pojemność płuc nie wystarcza, aby pokryć zwiększone wysiłkiem zapotrzebowanie organizmu na tlen. Także ból, który jest odczuwany w mięśniach następnego dnia, wskazuje, że tworzący się podczas beztlenowej pracy mięśni kwas mlekowy, nie był z mięsni dość sprawnie usuwany. Ćwicząc systematycznie, kilka razy w tygodniu , zwiększając stopniowo intensywność ćwiczeń z pewnością powiększymy pojemność płuc i poprawimy krążenie krwi, co usprawni transport tlenu. W konsekwencji zwiększy się udział tlenowego spalania węglowodanów w pozyskiwaniu energii potrzebnej do wykonywania ćwiczeń. Poza tym, więcej tkanki tłuszczowej ulegnie spaleniu, tym samym nastąpi utrata zbędnych kilogramów. Wysiłek będzie mniej męczący, a organizm będzie w stanie tolerować większy wysiłek fizyczny. Oczywiście, takiej poprawy stanu kondycji fizycznej nie da się osiągnąć z dnia na dzień, jednak warto podjąć systematyczny wysiłek dla uzyskania lepszej sprawności całego organizmu.
Jeśli uprawiany sport nie ma charakteru wyczynowego, to wystarczy wiedzieć, że gdy w trakcie wykonywania ćwiczeń jesteśmy w stanie wymienić z kolegą, koleżanką ostatnie plotki bez równoczesnej zadyszki, to możemy być spokojni, że intensywność ćwiczeń nie przekracza naszych możliwości. Jeśli jednak w trakcie wykonywania ćwiczeń możemy bez wywołania zadyszki głośno wyśpiewywać, to oznacza, że raczej obijamy się, niż porządnie ćwiczymy.


NIEZDROWY DOPING


Systematyczne ćwiczenia pozwalają zwiększyć ilość przenoszonego przez krew tlenu. Dzięki temu organizm jest w stanie podołać większemu wysiłkowi fizycznemu. Natlenienie krwi można także zwiększyć stosując różne metody zaliczane do środków dopingujących. Niektórzy nieuczciwi sportowcy próbują uciekać się do tych nielegalnych i często groĽnych dla zdrowia metod. Polegają one na transfuzji krwi tuż przed zawodami bądĽ pobudzaniu szpiku do ciągłej produkcji krwinek czerwonych, co zwiększa ilość hemoglobiny przenoszącej tlen, a tym samym umożliwia wyprodukowanie większej ilości ATP (wysokoenergetyczny związek chemiczny). W pogoni za sławą, czy chęcią zdobycia medalu, wielu sportowców wyczynowych ucieka się także do stosowania nielegalnych środków dopingujących umożliwiających przekroczenie granic wyznaczonych przez fizjologię organizmu. Stosowanie narkotycznych środków przeciwbólowych, steroidów anabolicznych, nasilających syntezę białka (budującego masę mięśniową), środków moczopędnych, hormonów peptydowych, to metody, które nie tylko kosztują trwałą utratę zdrowia, ale mogą nawet prowadzić do śmierci. A wszystko po to, aby w nieuczciwy sposób pokonać rywali. Aż trudno uwierzyć w takie bezrozumne działanie. Nawet na olimpiadach wielu sportowców zostaje zdyskwalifikowanych za stosowanie dopingu.


JAK POLUBIĆ SALĘ GIMNASTYCZNˇ


Wielu z nas, nie będących urodzonymi entuzjastami sportu, zadaje sobie niekiedy pytanie:
. co zrobić, aby polubić wysiłek fizyczny?

Ćwiczyć systematycznie. Przez pierwsze dwa tygodnie jest to niezwykle trudne, póĽniej nie można sobie wyobrazić życia bez regularnego treningu.


ENDORFINOWA EUFORIA


Nie ulega wątpliwości, że ćwiczenia, poza spalaniem kalorii, muszą uaktywniać w organizmie procesy, które czynią zmęczenie możliwym do zniesienia, pozwalają zapomnieć o bólu mięśni, a na dodatek wywołują uczucie przyjemności. Wysiłkowi fizycznemu, zwłaszcza jeśli jest on systematycznie powtarzany, towarzyszy podniesienie poziomu endorfin, czyli substancji mającej podobne właściwości, jak morfina. Efekt ten może trwać nawet przez 24 godziny po zakończeniu ćwiczeń. Endorfiny są wytwarzane i uwalniane z komórek układu nerwowego, skąd mogą się rozprzestrzeniać do różnych miejsc w organizmie. To za sprawą endorfin poprawia się nasz nastrój, pozwalając optymistyczniej patrzyć na świat. Stwierdzono ponadto, że jeśli systematycznie biegamy czy ćwiczymy na świeżym powietrzu, to rezultaty są bardziej zauważalne , niż gdy robimy to w sali gimnastycznej na ruchomej bieżni. Nastrój poprawia nam również poczucie odniesionego sukcesu, osiągnięcia założonego celu, a także pokonania własnej słabości, jaką jest zwykłe lenistwo. Ponadto podniesiony poziom endorfin czyni nas bardziej zdeterminowanymi do sięgania po kolejne laury, nawet jeśli to tylko udowodnienie sobie samemu, że to my panujemy nad naszym ciałem, a nie ono nad nami.


/na podstawie poradnika M. Kapiszewskiej "Jak zachować dobrą kondycję"/


[Renata Sławek]

Zbilansowana dieta

>>Choroby związane ze złym odzywianiem <<

>>Prawidłowe odżywianie nastolatków <<






ZAGROŻENIA W ŻYWNOŚCI

Czy warto zwracać uwagę na to, co jemy? Rzadko zastanawiamy się nad tym pytaniem. Zjadamy zazwyczaj to, co nam smakuje, nie zwracając uwagi na to, z jakich składników składa się nasz "smakołyk". Czy warto zaufać temu, co swoim nieskazitelnym wyglądem dostarcza naszym kubkom smakowym niesamowitych wrażeń? Tak naprawdę te wszystkie pozytywne cechy, które dostrzegamy w naszym ulubionym, nienagannym artykule spożywczym to tylko przykrywka. To czego nie dostrzegamy gołym okiem i nie jesteśmy w stanie posmakować nie brzmi już tak dobrze i pięknie. Prawda jest zupełnie inna, niestety dla nas konsumentów bardziej okrutna. Tak naprawdę żywność, którą spożywamy nasycona jest różnorodnymi konserwantami, utleniaczami, wzmacniaczami smaku i barwnikami. Niektóre z tych chemicznych dodatków i ulepszaczy nie szkodzą naszemu zdrowiu, nie są tzw. "intruzami" w naszym organizmie i są przez niego akceptowane. Natomiast są też takie, które w miarę swoich możliwości atakują najcenniejsze miejsca w naszym ciele i doprowadzają czasami do wielkich uszkodzeń naszych organów.

Wspólnie z wami drodzy czytelnicy wybierzemy się w podróż wraz z wszystkimi najpopularniejszymi i zarazem najszkodliwszymi substancjami w głąb naszego organizmu i będziemy obserwować ich fatalne oddziaływania na poszczególne narządy.


Kości:

Napoje takie, jak cola mogą doprowadzić do osteoporozy. Zawarty w niej konserwujący kwas fosforowy utrudnia odkładanie się wapnia i tym samym może powodować łamliwość kości oraz zwiększać ryzyko osteoporozy. Podobno kość zanurzona w coli rozpuszcza się po 2 dniach. Tłuste plamy oraz rdzę można usunąć dzięki coli. Kwas fosforowy jest stosowany głównie do wyrobu nawozów sztucznych, jest również składnikiem fosolu - odrdzewiacza do stali.


Mózg:

Glutaminian sodu, czyli wzmacniacz smaku prowadzi do obumierania komórek nerwowych. Glutaminian sodu znajduje się w produktach spożywczych pod różnymi nazwami: E621, E625, ekstrakt drożdżowy, autolizowane drożdże, hydrolizowane białka roślinne. Pewien neurolog przeprowadzając doświadczenie na myszach, stwierdził, że glutaminian sodu zniszczył w nich tyle komórek nerwowych, iż to doprowadziło do przedziurawienia niektórych obszarów w ich mózgu. Rocznie dodaje się ok. 1,5 mln ton glutaminianu sodu do artykułów spożywczych. Nadmierne jego spożycie może zwiększyć ryzyko powstania otyłości, a także sprzyjać powstaniu takich chorób, jak Alzheimer lub Parkinson. Jego nadmiar może również wpływać na uszkodzenia siatkówki, co pociąga ze sobą utratę wzroku. Wzmacniacz smaku najczęściej występuje w konserwach, sosach instant i mieszankach przypraw.


Płuca:

Diacetyl, czyli sztuczny aromat, który dodawany jest do popcornu, a także margaryny i olejów jest niebezpieczny dla naszych płuc. Powoduje zarostowe zapalenie oskrzelików. Podczas podgrzewania substancja ta wydziela toksyczne opary, które zwężają przewody oddechowe. W USA nawet niskie dawki diacetylu określane są jako niebezpieczne.


Neuron:

Substancja chemiczna o nazwie chloropiryfos znajdująca się w środkach owadobójczych, które stosowane są w uprawie owoców, winorośli i warzyw obniża IQ. Działanie tej substancji na owady polega na przerywaniu impulsów przekazywanych między komórkami nerwowymi. Taki wpływ ma również na ludzkie nerwy. Chloropiryfos wnika w tkankę rośliny, dlatego poprzez mycie owoców lub warzyw nie jest usuwany. Jego działanie zanika dopiero po kilku tygodniach od oprysku. Naukowcy odkryli, że dzieci narażone na działanie tej substancji na etapie rozwoju płodowego miały do siedmiu punktów niższy współczynnik inteligencji.


Krew:

Karmel, brązowy barwnik, znany także pod nazwą E150c składa się z dwóch toksycznych składników. Jeden z nich wpływa na obniżenie leukocytów, komórek obronnych znajdujących się w naszej krwi. Karmel znajduje się w słodyczach, a także w chlebie. EFSA (EUROPEAN FOOD SAFETY AUTHORITY) zaleca ostrożność oraz określił dozwoloną dzienną dawkę tej substancji na 100 mg/kg masy ciała. Po przedstawieniu i przeanalizowaniu kilku przykładów tego, jak niektóre artykuły spożywcze, a zwłaszcza ich składniki mogą wpłynąć na nasze zdrowie, warto zwrócić uwagę na to, co spożywamy i zredukować ilość spożywanych produktów, które zawierają szkodliwe substancje do minimum.


[Renata Sławek
Halina Chmiest
Patrycja Stachura]

MATERIAŁY OBCE ZNAJDUJĄCE SIĘ W NINIEJSZYM SERWISIE SĄ PREZENTOWANE WYŁĄCZNIE W CELACH INFORMACYJNYCH.
JEŚLI KTOKOLWIEK UWAŻA, ŻE ICH PREZENTACJA MOGŁABY NARUSZAĆ PRAWA OSÓB TRZECICH OBOWIĄZANY JEST
NIEZWŁOCZNIE POINFORMOWAĆ O TYM ZARZĄDZAJĄCEGO NINIEJSZYMI STRONAMI W CELU EWENTUALNEGO USUNIĘCIA TAKICH MATERIAłÓW.

Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone