STRONA GŁÓWNA    pliki cookie    O SZKOLE    KONTAKT
Szkoła Podstawowa nr 54
DLA UCZNIÓW
DLA RODZICÓW
WSPÓŁPRACA Z ZAGRANICĄ
DOWNLOAD
"LEKKI TORNISTER"



>>AKCJA "LEKKI TORNISTER"<<


[Dyrekcja]

"ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA - 7 KWIECIEŃ"

>>Światowy Dzień Zdrowia 2022 <<


[R. Sławek]

AKCJA "WIRUSOOCHRONA"

Już po raz drugi uczniowie klas I – III naszej Szkoły biorą udział w wojewódzkiej akcji informacyjno – edukacyjnej „Wirusoochrona” #lekcjaHIGIENY.
Jeśli chcecie przypomnieć sobie podstawowe zasady higieny i ochrony przed wirusami, spójrzcie na naszą gazetkę, która znajduje się przy drzwiach wejściowych do szkoły.














[M. Buchta]

„BEZ PRESJI O DEPRESJI”

Może zdarzyło się, że w swoim życiu złamałeś rękę, zachorowałeś na grypę lub bolał Cię ząb? Co wtedy zrobiłeś? Zakładam, że udałeś się do odpowiedniego lekarza, żeby uzyskać pomoc i znów cieszyć się zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem.
Czasem jednak zdarza się, że choruje także nasza dusza i psychika, co nie oznacza, że ktoś jest nienormalny. W życiu niejednokrotnie spotykają nas trudne doświadczenia i sytuacje, które odbijają się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale i psychicznym .


A TERAZ POMYŚL CZY :
- od dłuższego czasu odczuwasz smutek , miewasz napady płaczu ?
- odczuwasz poczucie winy i bezsensu życia , nie masz na nic ochoty ?
- czujesz się stale zmęczony ?
- trudno ci wykonywać codzienne czynności, a nawet rano wstawać z łóżka ?
- utraciłeś zainteresowanie czynnościami, które wcześniej sprawiały ci radość ?
- wycofujesz się z kontaktów z rówieśnikami, rodziną ?
- masz zwiększony lub zmniejszony apetyt, zauważyłeś zmiany w masie ciała ?
- masz problemy ze spaniem : nie możesz zasnąć, budzisz się w nocy lub przeciwnie - czujesz większą potrzebę snu ?
- odczuwasz nieuzasadnione dolegliwości bólowe, np. bóle brzucha ?
- miewasz myśli samobójcze lub o samookaleczeniu ?

Jeśli obserwujesz u siebie kilka w powyższych objawów, które utrzymują się przez ponad dwa tygodnie – koniecznie porozmawiaj o tym z zaufaną osobą, przyjacielem, kimś z rodziny. Może to być także wychowawca, pedagog czy psycholog szkolny. Powyższe objawy mogą bowiem wskazywać na depresję.

Często mówimy potocznie „mam depresję” kiedy czujemy smutek, przygnębienie. Tak naprawdę depresja jest poważną chorobą, którą tak jak grypę czy anginę - należy leczyć. Dotyka ona osoby w różnym wieku, także dzieci i młodzież .

Nieleczona depresja może z czasem uniemożliwiać chorym osobom pracę, naukę lub uczestniczenie w życiu rodzinnym i społecznym, a w najgorszym przypadku doprowadzić do samobójstwa.
Dlatego tak ważne jest wczesne rozpoznanie i odpowiednie leczenie depresji, które pozwala uniknąć poważniejszych skutków .


Dlatego :
- Kiedy zauważysz u siebie powyższe objawy, nie lekceważ ich i nie zostawiaj z myślą, że to samo przejdzie.
- Poszukaj kogoś, z kim możesz porozmawiać o swoim samopoczuciu .
- Czasem łatwiej rozmawiać z obcą osobą niż z kimś z rodziny.
- Pamiętaj – nie jesteś sam !
- Może obserwujesz takie objawy u kogoś z Twoich kolegów czy koleżanek. Zachęcaj by taka osoba porozmawiała z kimś z dorosłych .

A Ty już dziś możesz wykorzystać kilka „antydepresantów”, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem - zarówno fizycznym jak i psychicznym :

Dlatego :
- dbaj o zdrowe, racjonalne odżywianie oraz jedzenie produktów „antydepresyjnych” np. produkty pełnoziarniste ( pieczywo, kasze), ziarenka słonecznika, dyni, orzechy, warzywa zielone ( fasolka, szpinak, sałata, ), banany, tłuste ryby ( łosoś, makrela, tuńczyk) ,
- jak najczęściej korzystaj z ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu,
- ważne jest także byś przebywał na słońcu , dostarczał sobie odpowiednią ilość światła,
- zadbaj o odpowiednią ilość snu - badania dowodzą, że im mniej śpimy, tym bardziej przygnębieni jesteśmy. Idealna dawka snu to 8 godzin dziennie.
- rozmawiaj z zaufanymi osobami kiedy przeżywasz jakieś trudności - pamiętaj : nie chodzi o to by nie mieć problemów, ale by odważnie stawiać im czoła,
- staraj się jak najczęściej uśmiechać - do ludzi, do siebie samego i nawet w trudnych sytuacjach spróbuj dopatrywać się pozytywnych stron,
- zrób coś dobrego dla innych – a zobaczysz , że radość sama wypełni twe serce.


[K. Kwaśna]

Pierwsza pomoc

[R.Sławek]

PROGRAM EDUKACYJNY "TRZYMAJ FORMĘ"

Nasza szkoła - Szkoła Podstawowa nr 54 im. M. Konopnickiej w Katowicach, jest jedną z placówek, które włączyły się w realizację ogólnopolskiego programu edukacyjnego ,,Trzymaj Formę ''. Jest to program, którego celem jest poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego żywienia, zbilansowanej diety, aktywności fizycznej, zachowań konsumenckich oraz kształtowania umiejętności niezbędnych do utrzymania zdrowia i kondycji fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej i świadomego wyboru.

Do realizacji projektu zostali włączeni uczniowie szkoły, ich rodzice, pielęgniarka szkolna, psycholog, ajent sklepiku szkolnego oraz nauczyciele. W pierwszej fazie przygotowań przeprowadzona została diagnoza dotycząca żywienia uczniów oraz warunków do uprawiania aktywności fizycznej w szkole. Zebrane informacje przekazano do Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Katowicach, które miały posłużyć do zestawienia danych w skali całego kraju. W wyniku zebranych w ankietach informacji okazało się, że w naszej szkole niewielka część uczniów korzysta z obiadów serwowanych w stołówce szkolnej, w tym część z posiłków dotowanych. Wielu uczniów korzysta z produktów kupowanych w sklepiku szkolnym, są to najczęściej drożdżówki i zapiekanki, co jest zdecydowanie wygodniejsze niż przygotowywanie śniadania w domu, do czego przyznają się sami uczniowie. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną uczniów naszej szkoły jest ona zadowalająca. Istnieje jednak grupa uczniów korzystających ze zwolnień od rodziców lub zwolnień lekarskich. Zarówno w szkole jak i poza nią uczniowie mają wiele możliwości, z których mogą skorzystać podnosząc poziom swojej sprawności fizycznej. Na terenie placówki znajdują się między innymi: boiska do gier zespołowych, bieżnie lekkoatletyczne, sala gimnastyczna, sala korekcyjna. Prowadzi się tu pozalekcyjne zajęcia sportowe, takie jak: zajęcia z siatkówki dla dziewcząt i chłopców, zajęcia z piłki nożnej dla chłopców, zajęcia taneczne. Poza szkołą, na terenie osiedla istnieją ogólnodostępne ścieżki rowerowe i biegowe, boiska do gier zespołowych, kluby sportowe z sekcją karate, zapaśniczą, dzięki którym uczniowie również mogą rozwijać swoje zainteresowania sportowe. Wiedząc, iż najlepiej uczymy się przez praktykę i doświadczenie, staramy się angażować jak największą grupę uczniów do różnego typu działań zmierzających do realizacji celów wyznaczonych w projekcie. Opracowane zadania realizujemy poprzez organizację konkursów, wystaw, gazetek, zajęć sportowych, prelekcji, pogadanek z przedstawicielami takich zawodów, jak: pielęgniarka, lekarz, dietetyk, kosmetyczka, psycholog.

Liczymy również na pomoc rodziców, gdyż problem właściwego żywienia i sprawności fizycznej bardzo często dotyczy całej rodziny. Mamy nadzieję, że poprzez realizację projektu zwiększy się świadomość i umiejętności naszych uczniów w zakresie zdrowego stylu życia.



Strona internetowa programu "Trzymaj Formę" - www.trzymajforme.pl


[Renata Sławek]

PROGRAM EDUKACYJNY "DBAM O SIEBIE, ŻYJĘ ZDROWO"

W miesiącu wrześniu 2010 r. szkoła przystąpiła do realizacji kolejnego programu prozdrowotnego adresowanego do uczniów klas I gimnazjum, pt. "Dbam o siebie-żyję zdrowo!", będącego uzupełnieniem programu "Trzymaj Formę". Głównym celem programu jest kształtowanie wśród społeczności szkolnej zachowań i postaw prozdrowotnych, czyli promocja zdrowego stylu życia w aspekcie psychologicznym obejmującym takie zagadnienia jak m.in. przekonania zdrowotne, obraz własnego ciała, stosunek emocjonalny do samego siebie, poziom motywacji do zmiany, radzenie sobie w sytuacjach trudnych czy efektywność wsparcia społecznego. Głównymi organizatorami programu są: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach, Gabinet Terapeutyczno-Szkoleniowy PRIMODIUM w Katowicach, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział Terenowy w Katowicach oraz Pałac Młodzieży w Katowicach.

W ramach realizowanych zadań przeprowadzona została wśród uczniów i rodziców klas I-szych ankieta dot. sposobu odżywiania i aktywności fizycznej, wychowawcy otrzymali niezbędne materiały i wskazówki do przeprowadzenia lekcji wychowawczych wg określonych scenariuszy zawierających treści programowe. Ponadto, zorganizowane zostało spotkanie dla rodziców klas I - III nt. psychologicznych aspektów zaburzeń odżywiania, poprowadzone przez psychologa klinicznego dr n. hum. Monikę Bąk-Sosnowską, specjalizującą się w tematyce psychologii zdrowia. W kolejnych latach, z pełną stanowczością przystępujemy do realizacji pozostałych edycji programu.


[Renata Sławek]

Aktywność fizyczna





DLACZEGO SYSTEMATYCZNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JEST WAŻNYM ELEMENTEM W ŻYCIU KAŻDEGO Z NAS I JAKICH KORZYŚCI MOŻEMY OCZEKIWAĆ SYSTEMATYCZNIE UPRAWIAJˇC SPORT ?


. polepszenia samopoczucia
. poprawienia wyglądu sylwetki
. wzmocnienia kości i mięśni
. poprawy samooceny, staniemy się pewniejsi siebie
. nie grozi nam przytycie, nawet jeśli nie zawsze będziemy przestrzegać prozdrowotnych przykazań
. polepszenia krążenia krwi, tym samym lepszego dotlenienia, nie tylko mięśni, ale i mózgu - łatwiej będzie nam osiągnąć lepsze wyniki w sporcie, skoncentrować się, a także poprawi się nam pamięć.






Z JAKˇ INTENSYWNOŚCIˇ POWINNIŚMY ĆWICZYĆ ?

Wszystkich wymienionych powyżej korzyści możemy oczekiwać tylko wtedy, gdy intensywność ćwiczeń fizycznych będzie odpowiadała optymalnej dla naszego wieku intensywności pracy serca. Aby to osiągnąć i móc z pożytkiem i bez szkody dla organizmu uprawiać sport, najpierw należy wytrenować serce do tego wysiłku. Dobrze jest zmusić serce do intensywniejszej pracy, równocześnie jednak nie narażając go na nadmierny stres. Najbezpieczniej jest oczywiście trenować pod opieką trenera.


ZBADAJ SAMODZIELNIE

Pomiar tętna jest obiektywną metodą oceny intensywności, z jaką ćwiczymy. Odzwierciedla wysiłek mięśnia sercowego i układu krążenia. Pomiaru dokonujemy przykładając dwa palce, wskazujący i środkowy, w środku nadgarstka i licząc ilość uderzeń tętna w okresie 15 sekund. Następnie mnożymy wynik przez cztery i otrzymujemy ilość uderzeń tętna na minutę. Puls mierzą także specjalne aparaty. Zarówno wiek, jak i stopień wytrenowania wyznaczają dolną i górną granicę, w jakiej powinniśmy utrzymywać tętno w trakcie ćwiczeń.


wiek optymalne tętno w czasie ćwiczeń maksymalne tętno w czasie ćwiczeń
(dotyczy tylko dorosłych)
16 120-150 ---
20 122-155 200
25 117-146 195
30 114-142 190
35 111-139 185
40 108-135 180
45 105-131 175


. 220 - nasz wiek = maksymalna szybkość bicia serca
. dolna granica = (220 - wiek) x 0,6
. górna granica = (220 - wiek) x 0,75



Przekroczenie górnej granicy może grozić poważnymi komplikacjami zdrowotnymi, a nawet zawałem, nie osiąganie zaś dolnej oznacza, że nasze ćwiczenia są zbyt mało intensywne i nie przynoszą żadnych oczekiwanych rezultatów. Zauważmy także, jak duże są różnice w tym, co nazwaliśmy optymalnym tętnem, dla nas i naszego taty.
Mierząc puls możemy także ocenić naszą kondycję fizyczną. Im szybciej on spada, tym lepsza jest nasza kondycja fizyczna.
Będąc świetnie wysportowanym możemy bez problemu osiągać górną granicę optymalnego tętna (wg wskazań w tabeli), jeśli mamy trudności ze złapaniem oddechu przy wyniku poniżej dolnej granicy, oznacza to, że organizm nie jest wystarczająco wytrenowany. Przyspieszony oddech oznacza, że sprawność, z jaką krew jest pompowana przez serce, a także pojemność płuc nie wystarcza, aby pokryć zwiększone wysiłkiem zapotrzebowanie organizmu na tlen. Także ból, który jest odczuwany w mięśniach następnego dnia, wskazuje, że tworzący się podczas beztlenowej pracy mięśni kwas mlekowy, nie był z mięsni dość sprawnie usuwany. Ćwicząc systematycznie, kilka razy w tygodniu , zwiększając stopniowo intensywność ćwiczeń z pewnością powiększymy pojemność płuc i poprawimy krążenie krwi, co usprawni transport tlenu. W konsekwencji zwiększy się udział tlenowego spalania węglowodanów w pozyskiwaniu energii potrzebnej do wykonywania ćwiczeń. Poza tym, więcej tkanki tłuszczowej ulegnie spaleniu, tym samym nastąpi utrata zbędnych kilogramów. Wysiłek będzie mniej męczący, a organizm będzie w stanie tolerować większy wysiłek fizyczny. Oczywiście, takiej poprawy stanu kondycji fizycznej nie da się osiągnąć z dnia na dzień, jednak warto podjąć systematyczny wysiłek dla uzyskania lepszej sprawności całego organizmu.
Jeśli uprawiany sport nie ma charakteru wyczynowego, to wystarczy wiedzieć, że gdy w trakcie wykonywania ćwiczeń jesteśmy w stanie wymienić z kolegą, koleżanką ostatnie plotki bez równoczesnej zadyszki, to możemy być spokojni, że intensywność ćwiczeń nie przekracza naszych możliwości. Jeśli jednak w trakcie wykonywania ćwiczeń możemy bez wywołania zadyszki głośno wyśpiewywać, to oznacza, że raczej obijamy się, niż porządnie ćwiczymy.


NIEZDROWY DOPING


Systematyczne ćwiczenia pozwalają zwiększyć ilość przenoszonego przez krew tlenu. Dzięki temu organizm jest w stanie podołać większemu wysiłkowi fizycznemu. Natlenienie krwi można także zwiększyć stosując różne metody zaliczane do środków dopingujących. Niektórzy nieuczciwi sportowcy próbują uciekać się do tych nielegalnych i często groĽnych dla zdrowia metod. Polegają one na transfuzji krwi tuż przed zawodami bądĽ pobudzaniu szpiku do ciągłej produkcji krwinek czerwonych, co zwiększa ilość hemoglobiny przenoszącej tlen, a tym samym umożliwia wyprodukowanie większej ilości ATP (wysokoenergetyczny związek chemiczny). W pogoni za sławą, czy chęcią zdobycia medalu, wielu sportowców wyczynowych ucieka się także do stosowania nielegalnych środków dopingujących umożliwiających przekroczenie granic wyznaczonych przez fizjologię organizmu. Stosowanie narkotycznych środków przeciwbólowych, steroidów anabolicznych, nasilających syntezę białka (budującego masę mięśniową), środków moczopędnych, hormonów peptydowych, to metody, które nie tylko kosztują trwałą utratę zdrowia, ale mogą nawet prowadzić do śmierci. A wszystko po to, aby w nieuczciwy sposób pokonać rywali. Aż trudno uwierzyć w takie bezrozumne działanie. Nawet na olimpiadach wielu sportowców zostaje zdyskwalifikowanych za stosowanie dopingu.


JAK POLUBIĆ SALĘ GIMNASTYCZNˇ


Wielu z nas, nie będących urodzonymi entuzjastami sportu, zadaje sobie niekiedy pytanie:
. co zrobić, aby polubić wysiłek fizyczny?

Ćwiczyć systematycznie. Przez pierwsze dwa tygodnie jest to niezwykle trudne, póĽniej nie można sobie wyobrazić życia bez regularnego treningu.


ENDORFINOWA EUFORIA


Nie ulega wątpliwości, że ćwiczenia, poza spalaniem kalorii, muszą uaktywniać w organizmie procesy, które czynią zmęczenie możliwym do zniesienia, pozwalają zapomnieć o bólu mięśni, a na dodatek wywołują uczucie przyjemności. Wysiłkowi fizycznemu, zwłaszcza jeśli jest on systematycznie powtarzany, towarzyszy podniesienie poziomu endorfin, czyli substancji mającej podobne właściwości, jak morfina. Efekt ten może trwać nawet przez 24 godziny po zakończeniu ćwiczeń. Endorfiny są wytwarzane i uwalniane z komórek układu nerwowego, skąd mogą się rozprzestrzeniać do różnych miejsc w organizmie. To za sprawą endorfin poprawia się nasz nastrój, pozwalając optymistyczniej patrzyć na świat. Stwierdzono ponadto, że jeśli systematycznie biegamy czy ćwiczymy na świeżym powietrzu, to rezultaty są bardziej zauważalne , niż gdy robimy to w sali gimnastycznej na ruchomej bieżni. Nastrój poprawia nam również poczucie odniesionego sukcesu, osiągnięcia założonego celu, a także pokonania własnej słabości, jaką jest zwykłe lenistwo. Ponadto podniesiony poziom endorfin czyni nas bardziej zdeterminowanymi do sięgania po kolejne laury, nawet jeśli to tylko udowodnienie sobie samemu, że to my panujemy nad naszym ciałem, a nie ono nad nami.


/na podstawie poradnika M. Kapiszewskiej "Jak zachować dobrą kondycję"/


[Renata Sławek]

Zbilansowana dieta

>>Choroby związane ze złym odzywianiem <<

>>Prawidłowe odżywianie nastolatków <<






ZAGROŻENIA W ŻYWNOŚCI

Czy warto zwracać uwagę na to, co jemy? Rzadko zastanawiamy się nad tym pytaniem. Zjadamy zazwyczaj to, co nam smakuje, nie zwracając uwagi na to, z jakich składników składa się nasz "smakołyk". Czy warto zaufać temu, co swoim nieskazitelnym wyglądem dostarcza naszym kubkom smakowym niesamowitych wrażeń? Tak naprawdę te wszystkie pozytywne cechy, które dostrzegamy w naszym ulubionym, nienagannym artykule spożywczym to tylko przykrywka. To czego nie dostrzegamy gołym okiem i nie jesteśmy w stanie posmakować nie brzmi już tak dobrze i pięknie. Prawda jest zupełnie inna, niestety dla nas konsumentów bardziej okrutna. Tak naprawdę żywność, którą spożywamy nasycona jest różnorodnymi konserwantami, utleniaczami, wzmacniaczami smaku i barwnikami. Niektóre z tych chemicznych dodatków i ulepszaczy nie szkodzą naszemu zdrowiu, nie są tzw. "intruzami" w naszym organizmie i są przez niego akceptowane. Natomiast są też takie, które w miarę swoich możliwości atakują najcenniejsze miejsca w naszym ciele i doprowadzają czasami do wielkich uszkodzeń naszych organów.

Wspólnie z wami drodzy czytelnicy wybierzemy się w podróż wraz z wszystkimi najpopularniejszymi i zarazem najszkodliwszymi substancjami w głąb naszego organizmu i będziemy obserwować ich fatalne oddziaływania na poszczególne narządy.


Kości:

Napoje takie, jak cola mogą doprowadzić do osteoporozy. Zawarty w niej konserwujący kwas fosforowy utrudnia odkładanie się wapnia i tym samym może powodować łamliwość kości oraz zwiększać ryzyko osteoporozy. Podobno kość zanurzona w coli rozpuszcza się po 2 dniach. Tłuste plamy oraz rdzę można usunąć dzięki coli. Kwas fosforowy jest stosowany głównie do wyrobu nawozów sztucznych, jest również składnikiem fosolu - odrdzewiacza do stali.


Mózg:

Glutaminian sodu, czyli wzmacniacz smaku prowadzi do obumierania komórek nerwowych. Glutaminian sodu znajduje się w produktach spożywczych pod różnymi nazwami: E621, E625, ekstrakt drożdżowy, autolizowane drożdże, hydrolizowane białka roślinne. Pewien neurolog przeprowadzając doświadczenie na myszach, stwierdził, że glutaminian sodu zniszczył w nich tyle komórek nerwowych, iż to doprowadziło do przedziurawienia niektórych obszarów w ich mózgu. Rocznie dodaje się ok. 1,5 mln ton glutaminianu sodu do artykułów spożywczych. Nadmierne jego spożycie może zwiększyć ryzyko powstania otyłości, a także sprzyjać powstaniu takich chorób, jak Alzheimer lub Parkinson. Jego nadmiar może również wpływać na uszkodzenia siatkówki, co pociąga ze sobą utratę wzroku. Wzmacniacz smaku najczęściej występuje w konserwach, sosach instant i mieszankach przypraw.


Płuca:

Diacetyl, czyli sztuczny aromat, który dodawany jest do popcornu, a także margaryny i olejów jest niebezpieczny dla naszych płuc. Powoduje zarostowe zapalenie oskrzelików. Podczas podgrzewania substancja ta wydziela toksyczne opary, które zwężają przewody oddechowe. W USA nawet niskie dawki diacetylu określane są jako niebezpieczne.


Neuron:

Substancja chemiczna o nazwie chloropiryfos znajdująca się w środkach owadobójczych, które stosowane są w uprawie owoców, winorośli i warzyw obniża IQ. Działanie tej substancji na owady polega na przerywaniu impulsów przekazywanych między komórkami nerwowymi. Taki wpływ ma również na ludzkie nerwy. Chloropiryfos wnika w tkankę rośliny, dlatego poprzez mycie owoców lub warzyw nie jest usuwany. Jego działanie zanika dopiero po kilku tygodniach od oprysku. Naukowcy odkryli, że dzieci narażone na działanie tej substancji na etapie rozwoju płodowego miały do siedmiu punktów niższy współczynnik inteligencji.


Krew:

Karmel, brązowy barwnik, znany także pod nazwą E150c składa się z dwóch toksycznych składników. Jeden z nich wpływa na obniżenie leukocytów, komórek obronnych znajdujących się w naszej krwi. Karmel znajduje się w słodyczach, a także w chlebie. EFSA (EUROPEAN FOOD SAFETY AUTHORITY) zaleca ostrożność oraz określił dozwoloną dzienną dawkę tej substancji na 100 mg/kg masy ciała. Po przedstawieniu i przeanalizowaniu kilku przykładów tego, jak niektóre artykuły spożywcze, a zwłaszcza ich składniki mogą wpłynąć na nasze zdrowie, warto zwrócić uwagę na to, co spożywamy i zredukować ilość spożywanych produktów, które zawierają szkodliwe substancje do minimum.


[Renata Sławek]

MATERIAŁY OBCE ZNAJDUJĄCE SIĘ W NINIEJSZYM SERWISIE SĄ PREZENTOWANE WYŁĄCZNIE W CELACH INFORMACYJNYCH.
JEŚLI KTOKOLWIEK UWAŻA, ŻE ICH PREZENTACJA MOGŁABY NARUSZAĆ PRAWA OSÓB TRZECICH OBOWIĄZANY JEST
NIEZWŁOCZNIE POINFORMOWAĆ O TYM ZARZĄDZAJĄCEGO NINIEJSZYMI STRONAMI W CELU EWENTUALNEGO USUNIĘCIA TAKICH MATERIAłÓW.

Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone