STRONA GŁÓWNA    pliki cookie    O SZKOLE    KONTAKT
Szkoła Podstawowa nr 54
DLA UCZNIÓW
DLA RODZICÓW
WSPÓŁPRACA Z ZAGRANICĄ
DOWNLOAD
Powitanie lata

27 czerwca w Parku "Pod lipami", na Giszowcu odbyła się impreza plenerowa "IX Powitanie lata 2015",organizowana przez radnego naszej dzielnicy Dariusza Łyczkę. Nasze zespoły tanecznne: "Lose control", prowadzony przez panią B. Chrobok, oraz "HOTTAAAZ" prowadzony przez Mariusza Tekieli, dały popis swych tanecznych umiejetności w pół godzinnym programie tanecznym. Zapraszamy do oglądania zdjęć i filmików z naszych wystepów.


Foto w galerii.


[B. Chrobok]

Międzynarodowy projekt "Start Now"

Nasza szkoła brała udział w Międzynarodowych warsztatch artystycznych zorganizowanych przez grupę GEN VERDE. Uczniowie szkół katowickich i nie tylko ( W tym członkowie naszego zespołu tanecznego "Lose control") uczestniczyli w różnych grupach artystycznych . My wybraliśmy hip- hop. 26 kwietnia przedstawiliśmy razem z zespołem wyniki naszej pracy na koncercie w NOSP-rze pt. "Dialog, jednośc i pokój zaczyna się ode mnie ". Koncert ten wpisany był w uroczyste obchody 150-lecia naszego miasta. Udział w tym projekcie to około 200 uczniów z różnych szkół, co było dal nas nie lada przezyciem. Warto angażowaać się w takie projekty, bo można budować dobre relacje między nami. Filmik o tym projekcie można obejrzeć pod adresem:

https://youtu.be/LB-wuZUYl3A


Foto w galerii.


[B. Chrobok]

Występy Loose Control

10 czerwca nasz zespół taneczny "Lose control", czyli grupa młodsza i starsza zespołu, wystapiły na Józefowcu w Miejskim Pikniku "Bezpieczny gimnazjalista, organizowanego przez Urzad Miasta Katowice. Przedstawilismy 6 tańców nowoczesnych i klasycznych, które ubarwiły tę ciekawą imprezę. Opiekunem grupy jest Beata Chrobok


Foto w galerii.


[B. Chrobok]

Wojewódzki konkurs "Zwierzęta Śląska"

Uczniowie naszej szkoły brali udział w wojewódzkim Konkursie dla szkół gimnazjalnych "Zwierzęta Śląska". Jestesmy dumni z dziewięciu finalistów: Kurpanek Żanety, Osińskiej Martyny, Kamila Dąbrowskiego, Julii Ror, Marcina Jureckiego, Magdaleny Nowak i Moniki Pukin. Dwóch finalistów zdobyło II miejsce w województwie Paulina Pilarczyk oraz III miejsce Adam Buda. Dodatkowo dwóch uczniów zdobyło specjalne wyróżnienie a są to:Dominika Uniłowska i Kamil Romaniuk. Gratulujemy. Opiekun grupy: Beata Chrobok


Foto w galerii.


[B. Chrobok]

Dzień Unii Europejskiej

13 maja 2015 r. w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Unii Europejskiej. W tym roku uwaga skoncentrowana została na krajach, które weszły w skład Unii w roku 2004.

Uczniowie mieli okazję wykazać się wiedzą na temat krajów członkowskich w trakcie pisania testu. Każda klasa typowała minimum jednego przedstawiciela. Uczniowie biorący udział w teście musieli wykazać się wiedza dotyczącą polityki i gospodarki Unii. Wśród uczestników konkursu I miejsce zajął Michał Długajczyk, miejsce II Marcin Jurecki, na trzecim miejscu znaleĽli się Agnieszka Kałamucka i Patryk Morawski. Zwycięzcy otrzymali oceny celujące lub bardzo dobre oraz pamiątkowe dyplomy.

Każda klasa wylosowała jedno państwo członkowskie, przygotowała plakat zawierający informacje dotyczące: wiadomości politycznych( np. typ ustroju politycznego, godło pastwa, flaga, stolica), przygotowała potrawę charakterystyczną dla danego państwa, przystroiła klasę, dbając o charakterystyczne, rozpoznawalne elementy np. kultury, krajobrazu wylosowanego państwa. Wymienione elementy zostały poddane ocenie jury, w skład którego weszli: p. mgr Roma Szołtys- nauczycielka historii i plastyki, organizatorki Dnia Europejskiego: mgr Edyta Poświata, mgr Bożena Cieślik- Gajek, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego: Magda Michałek i Angelika Synowiec. Jury poddało ocenie następujące elementy: przygotowanie plakatów, ich zawartość merytoryczną, estetykę wykonania, trafność doboru informacji, ustrojenie klasy: oryginalność, pomysłowość wykonania, dbałość o szczegóły, przygotowanie charakterystycznej potrawy. Zdecydowanie klasa IC zaskoczyła jury swoim profesjonalizmem. Klasa została pięknie przystrojona, ogromne wrażenie robiła fototapeta, która oddała wakacyjny klimat tego kraju, nie zabrakło koronek, muszli, wyrobów ze szkła, a nawet charakterystycznego napoju i ciast. O Malcie, bo ten właśnie kraj klasa wylosowała, opowiadały jury uczennice tej klasy, wykazując się dużą wiedzą. Zwycięska klasa otrzyma nagrodę niespodziankę i oczywiście dyplom. Nie możemy zapomnieć o pozostałych klasach, które, w miarę swoich możliwości, starały się przybliżyć nam kulturę wylosowanego państwa.

Uczniowie, dzięki wystawie plakatów , mieli również okazję przypomnieć sobie podstawowe informacje na temat etapów tworzenia się Unii Europejskiej oraz państw, które weszły w jej skład w 2004 roku.

Wszystkim uczniom bardzo dziękujemy, podziękowania składamy również na ręce wychowawców klas, którzy pomagali uczniom i nadzorowali ich prace, zwłaszcza w przygotowaniu ustrojenia klasy, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy.


[E. Poświata
B. Cieślik- Gajek]

Dzień bez papierosa

W ramach tegorocznych obchodów Światowego Dnia bez Papierosa, realizowanego pod hasłem "Stop nielegalnemu obrotowi wyrobami tytoniowymi", w dniu 1 czerwca 2015r. w naszej szkole odbyły się różnego typu akcje, mające na celu profilaktykę uzależnienia od wyrobów tytoniowych. Na korytarzu szkolnym uczniowie naszego gimnazjum wykonali gazetkę ścienną propagującą modę na niepalenie, wykorzystując zarówno materiały własne jak i materiały edukacyjne z PSSE w Katowicach. Podczas lekcji wychowawczych nauczyciele przeprowadzili pogadanki z uczniami na temat zalet wynikających z niepalenia oraz zagrożeń spowodowanych czynnym i biernym paleniem. W klasach uczniowie przygotowali plakaty promujące modę na niepalenie, umieszczając je na drzwiach swojej klasy. Poza tym, na terenie szkoły odbyły się rozgrywki sportowe z koszykówki, piłki siatkowej oraz piłki nożnej między reprezentacjami wszystkich klas I, II i III-ich, jako ciekawa forma spędzania czasu wolnego, promująca zdrowy styl życia bez papierosa. Nad przebiegiem akcji związanych z propagowaniem zdrowego stylu życia i niepalenia czuwali koordynatorzy programu "Trzymaj Formę!" w naszym gimnazjum : mgr Beata Ziemba i mgr Renata Sławek przy współpracy z nauczycielami wychowania fizycznego: mgr A. Rynkowską, mgr K. Marznicą, mgr K. Solarzem, mgr W. Gliwą oraz mgr W. Ilczukiem.


[R. Sławek]

Irlandia w szkole

Analiza działań w ramach realizacji projektu "Irlandia w szkole" realizowanego pod patronatem Fundacji Kultury Irlandzkiej z Poznania.


Jednym z ważniejszych zadań związanych z uczeniem się języków obcych jest niewątpliwie przybliżenie uczniom kontekstu kulturowego krajów nauczanego języka. Znajomość realiów kulturowych na pewno zwiększa motywację do doskonalenia umiejętności językowych bowiem nic bardziej nie zachęci młodzieży do pracy jak wzbudzenie w nich autentycznego zainteresowania krajami, w których ojczystym językiem jest ten, którego się uczą w szkole. I to właśnie staramy się czynić wdrażając w szkole rożnego rodzaju programy i projekty. Jednak nie tylko edukacja językowa i kulturowa jest ważna podczas realizacji projektów, ale również związane z nią przekazywanie wartości uniwersalnych, współdziałanie i integracja uczestników projektu. Jest to szczególnie ważne w przypadku szkół takich jak nasza, do których wraz ze zdrowymi rówieśnikami uczęszczają również uczniowie niepełnosprawni.

Poza organizacją Dni Kultury Irlandzkiej w marcu bieżącego roku szkolnego , w maju przy współpracy z Fundacją Kultury Irlandzkiej na terenie naszego gimnazjum zorganizowano warsztaty tańca irlandzkiego poprowadzone przez przedstawicieli pochodzącego ze Śląska znanego zespołu tańca irlandzkiego Galway.

Ponadto panie Sylwia Jędrach oraz Katarzyna Wypchał w II semestrze minionego roku szkolnego zapoznawały uczniów wybranych klas z literaturą Oskara Wilde'a. Uczniowie poznali wybrane elementy z biografii autora oglądając film o jego życiu i twórczości a następnie mięli okazję przeczytać w języku polskim dwa z jego utworów: "Szczęśliwego Księcia" oraz "Słowika i Różę". To z utworu "Słowik i Róża" gimnazjaliści dowiadują się, że "Miłość jest dziwna, przedziwna. Cenniejsza jest od szmaragdów, droższa od cudnych opali. Nie można jej nabyć za perły i granaty ani też sprzedać na targu. nie kupują jej kupcy, i nie podobna też wymienić jej na złoto" . Mają okazję wczuć się zarówno w rolę zadufanego studenta chcącego zatańczyć z ukochaną dziewczyną na balu, jak i przede wszystkim w słowika, który bezinteresownie postanawia pomóc chłopakowi w spełnieniu tego marzenia. I w tym celu poświęca swoje życie w imię miłości. "Szczęśliwy Książę" zaś także wzrusza uczniów ukazując bezinteresowną dobroć, pomoc głównego bohatera a także miłość i przywiązanie jakimi darzą się bohaterowie. Po zapoznaniu się z tymi nowelkami uczniowie wykonywali różnorodne ćwiczenia w oparciu o treści, z którymi się zaznajomili wcześniej. Uczniowie m.in. dopasowywali fragmenty oryginalnych tekstów w języku angielskim do polskiego tłumaczenia, wyszukiwali w oryginalnych tekstach słówek na podstawie ich angielskich definicji czy też samodzielnie dokonywali tłumaczeń wybranych fragmentów tekstu. Ponadto porządkowali chronologicznie wydarzenia z utworów, pociętych fragmentów tekstu czy też kolejności wyrazów w linijce. W obu utworach autor porusza ważne kwestie takie jak miłość, poświęcenie, przyjaĽń ale także próżność i zapatrzenie w samego siebie.

W oparciu o poznane utwory uczniowie tworzyli mapy myśli do systematyzowania nowego słownictwa a także układali domina, tworzyli i rozwiązywali wykreślanki i węże wyrazowe. Uczniowie mięli również możliwość obejrzenia animowanej wersji "Szczęśliwego Księcia" .Wybrane klasy oglądały bądĽ też będą oglądały także filmy irlandzkie. Klasa 3a zobaczyła "W imię ojca" w reżyserii Jima Sheridana , ponadto uczniowie klas pani Wypchał obejrzeli "Boksera" tego samego reżysera .

Celem przybliżenia uczniom naszego gimnazjum muzyki irlandzkiej podczas zajęć lekcyjnych uczniowie z klas pani Wypchał oraz pani Pacyno słuchali zarówno tradycyjnej, celtyckiej muzyki jak i popularnych wykonawców takich jak U2, Enya czy Sinnead O'Connor. Podczas realizacji lekcji z piosenką irlandzką uczniowie poznają wybrane elementy biografii poszczególnych wykonawców, różne ciekawostki z ich życia a przy okazji poszerzają zakres słownictwa oraz utrwalają umiejętności z zakresu gramatyki języka angielskiego. W trakcie zrealizowanych już zajęć uczniowie uzupełniali luki w tekstach piosenek, dokonywali ich tłumaczeń czy też powtarzali wybrane fragmenty tekstu w celu ćwiczenia wymowy.

Po zapoznaniu się z treścią utworów muzycznych i literackich uczniowie:
a) opowiadali o czym jest dany utwór, opisywali sytuacje, nazywali uczucia bohaterów,
b) określali temat utworu,
c) szukali słów kluczy do tematu utworu,
d) odpowiadali na pytania do tekstu,
e) układali pytania do tekstu,
f) dopisywali kolejne, inne wydarzenia i zmieniali zakończenie utworu,
g) dyktowali sobie wzajemnie fragmenty tekstu.

Co więcej, niektórzy uczniowie pod okiem pani Pacyno doskonalą swoje umiejętności wokalne wykonując utwory irlandzkich wykonawców. Nasi szkolni muzycy otrzymują również profesjonalne wskazówki od pani Lidii Kusek.

Dzięki możliwości kontaktu z wybranymi elementami kultury irlandzkiej (z filmem, literaturą i muzyką) uczniowie otrzymali szansę odkrycia swoich indywidualnych zdolności językowych poprzez rozwiązywanie ćwiczeń na materiale, który ich szczególnie interesuje. Co więcej, poznali różnice między formami języka angielskiego oficjalnego i potocznego. Ponadto mięli możliwość pracy w parach i w grupach, współdziałania ze sobą podczas wspólnie wykonywanych zadań oraz przyjrzenia się problemom bohaterów literackich i filmowych, współodczuwania ich problemów i emocji, wyrażania stanów psychicznych, uzewnętrzniania swoich potrzeb i uczuć poprzez identyfikację z fikcyjnymi postaciami. Współpraca z rówieśnikami podczas realizacji celów edukacyjnych nie tylko wspomagała i stymulowała rozwój uczniów , ale miała na celu również umożliwienie im nawiązywania pozytywnych interakcji, kształtowania umiejętności współdziałania i integracji podczas wspólnej pracy i zabawy.

Zajęcia z literaturą i filmem irlandzkim kontynuowane będą jeszcze w pierwszych miesiącach przyszłego roku szkolnego, dlatego teraz w ich bardziej rozszerzonej wersji brali udział głównie uczniowie klas 3a oraz 3c.

Dzięki wsparciu pana dyrektora Aleksandra Panka oraz pani wicedyrektor Ewy Buczek - Skubis nasza szkoła realizuje wiele projektów o różnorodnej tematyce, w tym te dla nas anglistów wyjątkowe ze względu na ich kulturowy wymiar wiążący się z przybliżaniem naszym uczniom wiedzy na temat krajów anglojęzycznych a przy okazji przekazywaniem wartości związanych z tolerancją i otwartością na innych.

Szkolne Koordynatorki Projektu: Sylwia Jędrach Katarzyna Wypchał


[S. Jędrach]

Warsztaty tańca irlandzkiego

Poza organizacją tygodnia Kultury Irlandzkiej w ramach realizacji projektu "Irlandia w szkole" w dniu 18 maja 2015 roku odbyły się warsztaty tańca irlandzkiego poprowadzone przez przedstawicieli pochodzącego ze Śląska znanego zespołu tańca irlandzkiego Galway. Uczestniczkami zajęć były uczennice zajęć artystycznych oraz szkolnego zespołu Lose Control prowadzonego na co dzień przez panią Beatę Chrobok, która to oczywiście towarzyszyła swoim podopiecznym podczas zdobywania przez nie nowych umiejętności tanecznych. Naszych gości powitała przewodnicząca samorządu szkolnego Magdalena Michałek , która to cały czas obserwowała poczynania swoich koleżanek. To właśnie dzięki niej możemy oglądać zdjęcia i filmiki z tego niezwykłego spotkania połączonego z nauką tańca oraz wyśmienitą zabawą.

Uczestniczki warsztatów miały możliwość poznania podstawowych kroków tańca, jakie Irlandczycy tańczą na spotkaniach towarzyskich, rodzinnych oraz w pubach. Nauczyły sie synchronizować swoje kroki z resztą ciała oraz współpracować w grupie. Miały przy tym dużo zabawy i radości podczas zdobywania nowych doświadczeń tanecznych.

Dziękujemy za nowe doświadczenia taneczne zarówno osobom prowadzącym warsztaty, jak i pani Justynie Schramm z Fundacji Kultury Irlandzkiej, która to pośredniczyła w organizacji tych zajęć.

(Beata Chrobok, Sylwia Jędrach, Katarzyna Wypchał)


[S. Jędrach]

Młodzi głosują

30 kwietnia 2015r. Nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w akcji "Młodzi głosują".W jej ramach odbyła się symulacja młodzieżowych wyborów na Prezydenta Polski. Zorganizowane one były na zasadach na jakich przeprowadzone są wybory powszechne. Dzięki tej akcji młodzież naszego Gimnazjum mogła wypowiedzieć się w ważnej sprawie dla kraju oraz w praktyce przyswajać sobie działanie demokratycznego państwa.

Lokal wyborczy znajdował się w sali 102, gdzie na przerwach można było oddać głos na jednego z 11 kandydatów na Prezydenta.

Oto nasze wyniki:

Liczba osób uprawnionych do głosowania- 175

liczba głosów oddanych- 113

w tym:

- głosów ważnych:106

- głosów nieważnych 8

Głosów ważnych oddanych na:

LP Nazwa komitetu wyborczego Liczba oddanych głosów
1 Braun Grzegorz Michał 2
2 Duda Andrzej Sebastian 14
3 Jarubas Adam Sebastian 0
4 Komorowski Bronisław Maria 5
5 Korwin-Mikke Janusz Ryszard 41
6 Kowalski Marian Janusz 2
7 Kukiz Paweł Piotr 9
8 Ogórek Magdalena Agnieszka 29
9 Palikot Janusz Marian 2
10 Tanajno Paweł Jan 0
11 Wilk Jacek 1




Koordynatorem szkolnej akcji była mgr Edyta Poświata, a członkami Komisji Wyborczej:
Magdalena Michałek, Monika Pukin, Angelika Synowiec,Michał Długajczyk.
Dziękujemy wszystkim za udział w wyborach. W następnych będziecie głosować już jako dorośli obywatele!



Foto w galerii.


[E. Poświata]

Wycieczka do Wiednia

W dniach 06-08 maja 2015 odbyła się wycieczka Uczniów naszej szkoły do Wiednia. Już po raz kolejny uczniowie naszego gimnazjum mieli okazję, by zetknąć się z niesamowitą architekturą, sztuką i kulturą stolicy Austrii, a także skosztować wyjątkowy Tort Sachera, poszaleć na karuzelach na Praterze, a także porozumiewać się w języku niemieckim... Była to także szansa na integrację młodzieży z różnych klas, która została wspaniale wykorzystana. Chwile spędzone w Wiedniu na długo pozostaną w naszej pamięci!


Foto w galerii.


[K. Odoj]

Z poprawną polszczyzną za pan brat

25 marca 2015 roku w Gimnazjum nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Konopnickiej w Katowicach odbył się Międzyszkolny Konkurs z Języka Polskiego "Z poprawną polszczyzną za pan brat". Konkurs przygotowali i przeprowadzili w ramach realizacji projektu edukacyjnego uczniowie klasy 1a uczęszczający na zajęcia koła polonistycznego. Nad pracami zespołu czuwali Dyrektor Szkoły oraz nauczyciele: mgr Kamila Marznica i mgr Mirosława Foltynowicz.

W skład jury weszły: mgr Aneta Golda, mgr Małgorzata Dropia, mgr Mirosława Foltynowicz, uczennica Agnieszka Kałamucka.

Konkurs przebiegał w dwóch etapach. W pierwszym etapie zadaniem uczestników było udzielenie odpowiedzi na pytania testowe, w drugim przeredagowanie tekstu tak, by wypowiedĽ spełniała kryterium poprawności językowej.

Podczas 60-minutowej przerwy między poszczególnymi częściami konkursu dla wszystkich uczestników zorganizowana została w sali baletowej rekreacja. Prowadził ją nauczyciel wychowania fizycznego - Pani mgr Kamila Marznica.

Wyniki konkursu:

I miejsce Liwia Staniszewska G 16

II miejsce Mikołaj Mroczka SP 51

III Julia Ror G 16

Laureaci otrzymali nagrody książkowe i dyplomy, natomiast wszyscy uczestnicy dyplomy za udział.


Foto w galerii.


[M. Foltynowicz]

Dni Kultury Irlandzkiej

W Gimnazjum nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Konopnickiej w Katowicach zakończyły się Dni Kultury Irlandzkiej. Była to impreza szkolna realizowana w ramach projektu "Irlandia w szkole" pod patronatem Fundacji Kultury Irlandzkiej.

Nauczycielki na lekcjach języka angielskiego oraz zajęciach dodatkowych zapoznawały uczniów z tematyką poświęconą Irlandii. Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem materiałów otrzymanych z Fundacji Kultury Irlandzkiej, a także z innych materiałów (broszur, ulotek, zdjęć, plakatów i albumów) oraz prac przygotowanych przez samych uczniów. Cześć z tych spotkań odbywała się przy użyciu tablicy interaktywnej, dzięki czemu uczniowie mogli podziwiać przepiękne irlandzkie krajobrazy, posłuchać tradycyjnej muzyki celtyckiej czy hymnu Irlandii oraz dowiedzieć się wielu ważnych i interesujących informacji.

Uczniowie wykonywali różne dekoracje związane z Irlandią oraz plakaty i albumy konkursowe. W efekcie wiele z tych prac prezentowało wysoki poziom estetyczny i merytoryczny.

Przygotowania do tego dnia rozpoczęły już kilka tygodni wcześniej, a nauczycielki zachęcały wszystkich do przebrania się na zielono oraz do udziału w Konkursie na Najlepsze Przebranie Skrzata lub innej postaci z legend i podań celtyckich. Podczas wyboru najciekawszego przebrania organizatorki i jednocześnie jurorki konkursu rozdawały wszystkim cukierki w kolorach znajdujących się na fladze Irlandii.

Anglistki wraz z grupami zaangażowanych uczniów dekorowały korytarz i gablotki na parterze szkoły, który w ciągu kilku godzin zapełnił się koniczynkami, flagami, balonami w kolorach flagi, i wytworami przedstawiającymi symbole Irlandii takie jak skrzaty, tęcze, garnce ze skarbem, a nawet wykonane przez uczniów zielone kapelusze. Dla każdej osoby, która miałaby ochotę zrobić pamiątkowe selfie, przygotowano też "selfie corner" z odpowiednią oprawą i możliwością wypożyczenia zielonego kapelusza.

Najważniejszym dniem podczas tego wyjątkowego tygodnia był Dzień Świętego Patryka, który rozpoczęła krótka audycja na temat święta odczytana przez uczennicę z drugiej klasy. Przy wejściu do szkoły uczniowie i nauczyciele otrzymywali koniczynkę - symbol tradycyjnego irlandzkiego święta.

W jednej z sal lekcyjnych zorganizowano stoiska tematyczne poświęcone Irlandii, bufet ze słodkościami oraz wystawę prac uczniowskich. Uczniowie i uczennice pań Katarzyny Wypachał, Sylwii Jędrach i Agnieszki Pacyno już od 8 rano przygotowywali stoiska z poczęstunkiem, czego efektem były pięknie udekorowane, estetyczne i kolorowe stoiska z pachnącymi potrawami, napojami oraz ciekawostkami na temat Irlandii. Osoby odwiedzające w tym dniu salę nr 4 mogły nie tylko zasmakować tych wszystkich pyszności, ale także uczestniczyć w quizie, poznać swój horoskop celtycki, posłuchać tradycyjnej muzyki irlandzkiej, wylosować myśl jednego ze znanych Irlandczyków, poznać najważniejsze zwroty w języku irlandzkim i poszerzyć swoją wiedzę na temat Irlandii, jej kultury, tradycji.

Opiekunka Samorządu Uczniowskiego razem z przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego przygotowały dla wszystkich muzyczną przerwę obiadową, podczas której przez szkolny radiowęzeł na korytarzach całej szkoły brzmiały utwory irlandzkich zespołów i wykonawców.

Dzięki inicjatywie dwóch anglistek chętni uczniowie wzięli udział w projekcji filmu Jima Sheridana pt. "W imię Ojca" w ramach cyklu Spotkania z Filmem Irlandzkim.

Dni Kultury Irlandzkiej stały się okazją do doskonałej zabawy, wzbogacenia wiedzy na temat Zielonej Wyspy. W imieniu organizatorów imprezy chciałybyśmy bardzo podziękować wszystkim osobom, które zechciały włączyć się w organizację imprezy. Uczniom, ich rodzicom i zaangażowanym pracownikom szkoły. Szczególne podziękowania należą się pani Beacie Sajdak za pomoc uczniom zakwalifikowanym do kształcenia specjalnego w przygotowanie się do tego szkolnego wydarzenia. Cieszy nas fakt, że uczniowie ci tak chętnie uczestniczą w imprezach i konkursach organizowanych na terenie naszej szkoły. Trzeba podkreślić, że reprezentanci uczniów z kształcenia specjalnego brali udział we wszystkich konkursach i inicjatywach Dni Kultury Irlandzkiej. A konkursów było kilka: konkurs wiedzy o Irlandii, konkurs na plakat lub album dotyczący Irlandii, konkurs na tłumaczenie piosenki, konkurs na najlepsze przebranie skrzata lub innej postaci z legend i podań celtyckich, konkurs na najciekawsze selfie.

Doceniamy kulinarny talent naszych uczniów, ale również artystyczny smak, wiedzę i umiejętności jakimi wykazali się podczas tego marcowego tygodnia. Dekoracje, przebrania, balony, prace plastyczne i duże zaangażowanie wielu osób sprawiły, że w szkole było kolorowo, wesoło i smacznie. Mamy nadzieję, że zarówno uczniowie jak i pracownicy szkoły dobrze się bawili, bo przecież od dawna wiadomo, że przez zabawę uczymy się najefektywniej i najprzyjemniej.


[A. Pacyno
S. Jędrach
K. Wypchał]

Groszomania

Zakończenie zbiórki pieniędzy Groszomania

"O ludzkich tragediach słyszymy każdego dnia, ale póki człowiek sam tego nie doświadczy nie jest w stanie wyobrazić sobie bólu, strachu i największego cierpienia gdy pojawia się coś, co w jednej chwili może zabrać na zawsze najbliższą i najbardziej ukochaną osobę - dziecko, o które dbasz od momentu kiedy rozpoczęło swe życie jeszcze w brzuszku - tuż pod Twoim sercem. To coś to NOWOTWÓR - guz mózgu w główce mojego ukochanego synka. "

Takimi słowami zaczynał się apel matki 3,5 letniego Adrianka o pomoc. Dowiedzieliśmy się, że Jedyną możliwością leczenia jest propozycja terapii protonowej wykonywanej w Pradze. Koszt takiej terapii wynosi 335 tysięcy złotych. Oczywiście bez pomocy rodzina Adrianka nie dałaby rady zebrać potrzebnej kwoty na ratowanie życia dziecka. Postanowiliśmy się przyłączyć do tej akcji. Organizatorem zbiórki był komitet społeczny Łatwo Pomagać oraz Fundacja Pomocy Dzieciom i Osobom Chorym "Kawałek Nieba".

Pieniądze w akcji Groszomania zbieraliśmy w naszej szkole, ale też staraliśmy się nagłaśniać akcję, żeby ludzie dobrego serca wpłacali indywidualnie na konto.

W czasie trwania akcji GROSZOMANIA Gimnazjum Nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii konopnickiej w Katowicach zebrało 326,52 zł.

W innych szkołach katowickich też odbyły się zbiórki i dzięki temu w sumie Katowice zebrały 3977,12 zł !

A teraz najważniejsza wiadomość - Adrian 30 marca dotarł do kliniki w Pradze, gdzie rozpoczyna terapię protonową :)

Dziękujemy wszystkim (tym co wrzucali i zbierali grosiki, tym co wpłacali na konto i tym co pomagali w upowszechnianiu akcji) za okazane serce, a Adriankowi życzymy zdrowia!


[A. Pacyno]

Wycieczka do Biblioteki Śląskiej

Wycieczka klasy 1c do Biblioteki Śląskiej

Uczniowie klasy 1c w Bibliotece Śląskiej uczestniczyli w 2 prelekcjach w ramach akcji "Inter Libros":
1) Najmniejsze i największe - od miniaturowej książki do olbrzymiego tomu. Dowiedzieliśmy się, że najmniejsza książka świata ma wymiary 1mm x 0,8mm i została stworzona przez Polaka, inżyniera Zygmunta Szkocnego, który mieszkał w Katowicach. Największa książka w zbiorach B.Ś. to album o ptakach z początku XIX w., który zawiera ryciny ptaków w ich naturalnej wielkości.

2) Nasi patroni - Maria Konopnicka. Pokaz książek i dokumentów związanych z Marią Konopnicką był interesującym zbiorem nie tylko jej dzieł, rękopisów, ale także tłumaczeń na inne języki (m.in. ukraiński, hebrajski). Pisarka była także krytykiem literackim i tłumaczyła utwory z francuskiego, włoskiego i niemieckiego.


Foto w galerii.


[M. Pytlok]

XIV Gimnazjada Pływacka

16 grudnia 2014r. w ZSO Nr 7 w Katowicach odbyła się XIV Gimnazjada Pływacka o Puchar Prezydenta Miasta Katowic. Już piąty raz wystartowaliśmy w tego typu zawodach pływackich. Reprezentacja szkoły liczyła 10 uczniów klas I, II i III. W tym roku sztafeta naszych dziewcząt w stylu dowolnym 4x50m zajęła V miejsce, sztafeta chłopców VI, w sztafecie mieszanej dziewcząt i chłopców 10x25m stylem dowolnym zajęliśmy również VI miejsce. W zawodach brało udział 90 zawodników i zawodniczek katowickich gimnazjów, w tym po raz pierwszy szkoły z pływackimi klasami sportowymi. Po podsumowaniu wszystkich zebranych w imprezie punktów, w klasyfikacji generalnej zajęliśmy VI miejsce.

Już czwarty rok doskonalimy umiejętności pływackie na lekcjach wf i mamy nadzieję na osiąganie jeszcze lepszych wyników w tej dyscyplinie sportowej.

Poniżej zestawienie wyników:

NAZWISKO I IMIĘ KLASA MIEJSCE KONKURENCJA CZAS
Weronika Deba I A V 50m styl motylkowy 0;46,57
Weronika Deba I A V 100m styl zmienny 1;37,36
Michałek Magdalena III A V 50m styl grzbietowy 0;43,68
Liwia Staniszewska I A VI 50m styl motylkowy 0;47,58
Magdalena Palion II A VI 50m styl dowolny 0;40,18
Konrad Twardowski I A VI 50m styl grzbietowy 0;42,21
Błażej Wolny I A VII 50m styl grzbietowy 0;44,58
M.Michałek,
M.Palion,
W.Deba,
L.Staniszewska
IIIA,
IIA,
IA,
IA
V 4x50m sztafeta dziewcząt,st.dowolny 2;44,14
P.Wojewnik,
A.Gałuszka,
K.Twardowski,
B.Wolny
IIIA,
IIA,
IA,
IA
VI 4x50m sztafeta chłopców,st.dowolny 2;31,51
M.Michałek,
M.Palion,
W.Deba,
L.Staniszewska,
J.Ror,
K.Hajduk,
P.Wojewnik,
A.Gałuszka,
K.Twardowski,
B.Wolny
IIIA,
IIA,
IA,
IA,
IA,
IIA,
IIIA,
IIA,
IA,
IA
VI 10x25m sztafeta mieszana,st.dowolny 03;04,81



Foto w galerii.


[R. Sławek]

KONKURS INTERJĘZYKOWY

SPRAWOZDANIE Z KONKURSU INTERJĘZYKOWEGO "UNTER SPRACHEN" Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO I NIEMIECKIEGO



Dnia 22 stycznia 2015 r. po kilkuletniej przerwie odbył się w naszej szkole konkurs interjęzykowy sprawdzający wiedzę i umiejętności językowe uczniów.

Wzięło w nim udział 10 dwuosobowych drużyn, których zadaniem było wspólne rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności. Postawione przed uczestnikami zadania mające formę zabaw oraz łamigłówek językowych sprawdzały ponadto umiejętność logicznego myślenia, kojarzenia, spostrzegawczości, opanowania czy tak ważnych umiejętności podstawowych jak czytanie funkcjonalne czy wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji.

Konkurs miał na celu nie tylko dać uczniom możliwość wykazania się wiedzą i umiejętnościami zarówno z języka angielskiego, jak i niemieckiego, ale przede wszystkim pogłębić ich integrację, rozwinąć u nich wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, tolerancję i chęć niesienia pomocy innym, a także umiejętność działania w zespole. W związku z tym cieszy nas bardzo zainteresowanie udziałem w konkursie również uczniów z klas integracyjnych: 1 B, 1 C oraz 2 B. Wspólna praca uczniów z różnymi dysfunkcjami koresponduje z jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa określonej przez MEN ba bieżący rok szkolny, a mianowicie z edukacją włączającą uczniów niepełnosprawnych.

Okazało się, iż najlepiej obu nauczanymi w naszej szkole językami władają uczniowie klasy 3 A - Adam Buda oraz Dawid Giemsa.

Drugie miejsce zdobyły Paulina Klaja oraz Jolanta Komandera z klasy 2 A

Trzecie miejsce zajęła drużyna z klasy 1 B: Estera Nawrocka oraz Wojciech Janiec

Wszystkim uczestnikom dziękujmy za uczestnictwo i zapraszamy do udziału w konkursie w kolejnych latach.



Foto w galerii.


[S. Jędrach
A. Olszewska
K. Wypchał]

WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI UNICEF I PROJEKTU "WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA" Nasza szkoła w przyłączyła się do akcji UNICEF, realizując projekt "Wszystkie Kolory Świata", w ramach którego uczniowie z pomocą swoich rodzin oraz nauczyciele tworzyli laleczki różnych narodowości, nadając im tożsamość i zbierając informacje o krajach, z jakich pochodzą.

Chcieliśmy uświadomić młodzieży, że pomaganie może być przyjemne i wiązać się z pozytywnymi emocjami, a ponadto, że dzięki ich zaangażowaniu można uratować życie dziecka.

Celem projektu było:
. kształtowanie wśród dzieci i młodzieży postawy tolerancji i otwartości na inne kultury,
. pokazanie, że pomaganie może być nie tylko pożyteczne, ale także przyjemne,
. zebranie środków na ratowanie życia dzieci w Sudanie Południowym.

Szkolny koordynator projektu mgr Agnieszka Pacyno, zgłosiła szkołę do udziału, zaangażowała innych nauczycieli, proponując różne zadania. Następnie stworzyła kartę projektu, kontaktowała się z UNICEF, współpracowała z wychowawcami w zakresie informacji o projekcie, przygotowała raportu końcowego dla UNICEF.

Projekt "Wszystkie Kolory Świata" pozwalał poznać inne kraje i kultury, a docelowo służył wsparciu dzieci w Sudanie Południowym. W akcję zaangażowała się Pani Beata Sajdak, która pomagała uczniom w świetlicy szkolnej przygotowywać laleczki. Stworzyliśmy na Face booku stronę, na której zamieszczane były informacje o projekcie, zdjęcia laleczek, pomysły na kolejne lalki i inspiracje, w jaki sposób można je wykonać. Korzystaliśmy też ze strony internetowej - imiona świata, gdzie znajdują się popularne imiona oraz ich znaczenia w danych rejonach i krajach.

Efektem naszych wspólnych działań było świąteczne przedstawienie, które odbyło się 18 grudnia 2014 roku w nowej hali sportowej. Przedstawienia, które dostarczyło nam wszystkim wielu wzruszeń, nie możemy nazwać tradycyjnymi jasełkami czy też akademią. Dziewczęta ubrane w narodowe stroje prezentowały tańce z różnych stron świata. Młodzież rozpoczęła taneczną wędrówkę przez świat od polskiego poloneza w strojach śląskich, góralskich, krakowskich, lubelskich oraz rzeszowskich. Poznaliśmy i zaprezentowaliśmy również afrykański taniec płodności. W tańcu hinduskim przedstawiliśmy spokój wewnętrzny człowieka, który jest podstawą pokoju między ludĽmi. Tańce i stroje bałkańskie oraz rumuńskie pokazywały integrację, wspólną radość ludzi podczas winobrania. Nastrojowe tańce rosyjskie poprzez muzykę i piękno ruchów ukazywały wrodzoną potrzebę bliskości z drugim człowiekiem. Były też kolędy i piosenki świąteczne w różnych językach. "Cicha noc" zabrzmiała w językach niemieckim, angielskim, czeskim, portugalskim i japońskim. Cieszy nas ogromnie fakt, że udało nam się do udziału w przedstawieniu zaangażować bardzo wielu uczniów, ale również chętnych nauczycieli, którzy, tak jak młodzież, uczyli się tekstów piosenek i tańca, uczestniczyli w próbach jako wykonawcy. Nauczyciel fizyki zagrał na gitarze i zaśpiewał piosenkę "Imagine " Johna Lennona, a jedna z nauczycielek języka angielskiego zaprezentowała piękną recytację wiersza "Nienawiść" Wisławy Szymborskiej. Nauczycielki języka angielskiego i niemieckiego wspierały swoich uczniów, śpiewając razem z nimi na scenie i przygotowując ich do występu. Nauczycielka układająca choreografię występowała razem z tańczącymi dziewczętami. Występujący - nauczyciele i uczniowie wspólnie zaśpiewali piosenkę "We are the world" , której refrenu uczyliśmy się w języku angielskim, hiszpańskim i rosyjskim. Na koniec wszyscy uczestnicy projektu, występujący uczniowie i nauczyciele zatańczyli razem taniec pokoju do angielskiej muzyki ludowej. Doświadczyliśmy czym jest braterstwo, współdziałanie, nauka bycia razem w innych okolicznościach niż szkolna klasa, wspólna radość z tego, że razem udało nam się komuś pomóc, zrobić coś, o czym jeszcze długo będziemy pamiętać.

Po przedstawieniu, na które zaproszeni byli również członkowie rodzin naszych uczniów i przedstawiciele Rady Rodziców, odbyła się prezentacja i licytacja 37 laleczek doskonale przygotowana przez uczennice klasy trzeciej i nauczycielkę języka niemieckiego. Dochód z licytacji przekazany został na konto UNICEF i zakup szczepionek ratujących życie dzieciom w Sudanie. Do każdej wylicytowanej laleczki uczniowie przygotowali słodki upominek z logo UNICEF. W całą akcję i licytację zaangażował się też dyrektor naszego gimnazjum, Pan mgr Aleksander Panek, doradzając różne rozwiązania i proponując zakup 12 laleczek, które będą promować naszą szkołę w środowisku lokalnym. Zebraliśmy ponad 770 złotych.

Mamy nadzieję, że słowa kończące przedstawienie: "Niezależnie od rasy, płci, światopoglądu, wyznania, kraju w którym żyjemy - łączy nas jedno - wszyscy jesteśmy ludĽmi i musimy budować przestrzeń braterstwa" zapadły w pamięć, a nasi uczniowie będą się starać inaczej postrzegać skomplikowaną rzeczywistość.




Foto w galerii.


[A. Pacyno]

Ze światłem za pan brat




Wykłady popularno-naukowe na Uniwersytecie Śląskim pt. Noc Biologów.

Jest to coroczne wydarzenie, które w ciekawy i naukowy sposób ma na celu przybliżyć wiedzę z zakresu biologii. Uczestnicy mieli okazje odwiedzić nowoczesne laboratoria , zapoznać się z tematyką badawczą realizowaną przez naukowców Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska , wysłuchać ciekawych wykładów oraz uczestniczyć w pokazach i w zajęciach warsztatowych, a dla najmłodszych gości przygotowano konkursy z nagrodami, pozwalające zgłębić tajemnice przyrody ożywionej. Tematem przewodnim IV Nocy biologów byłot "Ze światłem za pan brat".

Uczniowie z kółka biologicznego uczęszczający do Gimnazjum nr 16 z ogromnym entuzjazmem wzięli udział w tym przedsięwzięciu. Oto jedno ze sprawozdań przygotowanych przez uczestniczkę naszego koła biologicznego:

Na początku "Nocy Biologów", które odbyły się 9 stycznia 2015r. mogliśmy obserwować pod mikroskopem larwy, owady oraz inne elementy mikroświata. Widzieliśmy również eksponaty motyli, którym mogliśmy się przyjrzeć pod mikroskopem. Prowadząca bardzo ciekawie opowiadała o tym jak żyją i jak przechodzą rozwój niektóre zwierzęta bezkręgowe . Następnie braliśmy udział w konkursie "Cienie zwierząt", który polegał na odgadywaniu zwierząt na podstawie ich cieni. W konkursie tym Magda Michałek zajęła I miejsce.

Uczestniczyliśmy również w wykładzie na temat "O czym rozmawiają świetliki?" - gdzie omawiane były: ich środowisko życia, budowa a także przyczyna świecenia . Byliśmy także słuchaczami wykładu pt. "Spójrzmy prawdzie w oczy" gdzie oprócz interesujących informacji na temat każdej części oka, mogliśmy zobaczyć sekcję oka wołu , dotknąć wypreparowanej rogówki, zobaczyć jak działa oko łudząco przypominające ludzkie z możliwością dotykania narządu i bliższej obserwacji. Przeglądaliśmy również starannie wykonane szkielety różnych grup zwierząt kregowych. Spacerując po wydziale napotykaliśmy liczne wystawy nocnych zwierząt, oraz widzieliśmy jak udziela się pierwszej pomocy. Uważam, że warto było poświęcić wieczorne godziny na poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności biologicznych, przekazanych w naukowy ale i ciekawy sposób. Na tym wydarzeniu była z nami pani Beata Chrobok -opiekun naszego kółka biologicznego.




Foto w galerii.


[B. Chrobok]

Z biologią za pan brat

W tym roku braliśmy udział w Wojewódzkim Konkursie Biologicznym w Pałacu Młodzieży pt." Z biologią za pan brat". Pęcioro uczestnikow zostało finalistami, tego trój- etapowego konkursu. Są to: Adama Buda, Natalia Osial, Marcin Jurecki, Dawid Giemsa ,oraz Magdalena Michałek. Gratulujemy!.


Foto w galerii.


[B. Chrobok]

Konkurs recytatorski

18 listopada uczennice Angelika Marczyk i Monika Plop - Pałubiak z klasy 3c uczestniczyły w VII Wojewódzkim Konkursie Recytatorskim dla szkół średnich i gimnazjalnych organizowanym przez bibliotekę szkolną Zespołu Szkół Zawodowych im. R. Mielczarskiego i Oddział Katowicki Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich, poświęcony tym razem twórczości Tadeusza Różewicza. Konkurs stanowił hołd i pożegnanie z jednym z ostatnich reprezentantów poetów pokolenia "Ocalonych Kolumbów"; poety, który stał się dla potomnych głosem odchodzących twórców XX wieku. Uczennice do konkursu przygotowała Maria Pytlok.
W kategorii szkół gimnazjalnych Angelika Marczyk zajęła 3 miejsce.


Foto w galerii.


[M. Pytlok]

Targi książki - Kraków 2014

23 paĽdziernika grupa uczniów wraz z opiekunkami p. Ewą Buczek - Skubis i p. Marią Pytlok uczestniczyła w 18. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie.
Poznaliśmy oferty książkowe wielu wydawnictw, braliśmy udział w warsztatach i konkursach organizowanych na terenie targów. Spotkaliśmy Gandalfa i p. Elżbietę Dzikowską, znaną podróżniczkę i dziennikarkę. Odpoczywaliśmy w zaułku smoków. Z torbami pełnymi pamiątek i książek, pełni wrażeń i zmęczeni, po całodniowym święcie z książką, wróciliśmy wieczorem do Katowic.


Foto w galerii.


[M. Pytlok]

"KONKURS RECYTATORSKI... "

KONKURS RECYTATORSKI pt."BYĆ JAK J.W.GOETHE"

Dnia 27.10.2014 odbył się w naszym Gimnazjum konkurs recytatorski pt"Być jak J.W.Goethe"
Uczniowie mogli wybrać dowolny wiersz jednego z niemieckojęzycznych poetów. Ostatecznie wybór padł na dwóch niemieckich wieszczy J.W.Goethego oraz J.von Eichendorffa.
Przy wyborze już konkretnego wiersza i jego prawidłowej wymowie pomagali uczniom nauczyciele języka niemieckiego.Na opanowanie tekstu młodzi artyści mieli dwa tygodnie.
Wreszcie nadszedł ten dzień.W konkursie wzięło udział dziesięciu śmiałków: Wojciech Janiec 1b,Beniamin Czyż 1c, Mikołaj Szyszka 2a, Jolanta Komandera 2a, Karolina Rakfalska 2a, Jakub Adamczewski 2a, Szymon Borzek 2a, Dominik Szewczyk 2c, Jarosław Rozkoszny 3a, oraz Natalia Osial 3a.
Uczniowie byli oceniani przez jury w pięciu kategoriach:za dobór repertuaru, interpretacje tekstu,ogólne wrażenie artystyczne, pamięciowe opanowanie tekstu, oraz poprawność wymowy w języku niemieckim.
Jury reprezentowane było przez Panią mgr Irenę Mazur, Panią mgr Katarzynę Odoj, mgr Alinę Olszewską, oraz przedstawicieli uczniów naszej szkoły:Patryka Sylwana i Dawida Giemse.
Dopisała również publiczność w osobie Pani Beaty i Żanety, oraz uczniów naszego Gimnazjum, którzy nagradzali głośnymi brawami naszych uczestników konkursu.
Jury po zakończonych recytacjach podsumowała punkty a pani Alina Olszewska odczytała zwycięzców konkursu.
Pierwsze miejsce zajął Beniamin Czyż z klasy 1c, który rewelacyjnie recytował wiersz J.W. Goethego "Heidenróslein", drugie miejsce zajął Wojciech Janiec z klasy 1b, który wybrał wiersz J.von Eichendorffa "Spruch", trzecie miejsce przypadło Jarosławowi Rozkosznemu z klasy 3a, który również zaprezentował nam wiersz J.von Eichendorffa "Mondnacht"
Wszyscy pozostali młodzi artyści zostali wyróżnieni za dojrzałą postawę, recytację i interpretacje wiersza.
Nagrody otrzymali wszyscy uczestnicy konkursu.
Szczególne podziękowania kierujemy do Ambasady Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie,oraz Konsulatu Republiki Federalnej Niemiec w Opolu za ufundowanie nagród.
Atmosfera była wspaniała.Miejmy nadzieję, że nie był to ostatni konkurs z cyklu"Być jak J.W.Goethe".
A może właśnie dziś narodził się nasz polski Goethe.



Foto w galerii.


[A. Olszewska]

MATERIAŁY OBCE ZNAJDUJĄCE SIĘ W NINIEJSZYM SERWISIE SĄ PREZENTOWANE WYŁĄCZNIE W CELACH INFORMACYJNYCH.
JEŚLI KTOKOLWIEK UWAŻA, ŻE ICH PREZENTACJA MOGŁABY NARUSZAĆ PRAWA OSÓB TRZECICH OBOWIĄZANY JEST
NIEZWŁOCZNIE POINFORMOWAĆ O TYM ZARZĄDZAJĄCEGO NINIEJSZYMI STRONAMI W CELU EWENTUALNEGO USUNIĘCIA TAKICH MATERIAłÓW.

Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone