STRONA GŁÓWNA    pliki cookie    O SZKOLE    KONTAKT
DOWNLOAD
DZIEŃ JĘZYKA NIEMIECKIEGO 6 czerwca 2013

Cele:
- propagowanie nauki j. niemieckiego wśród młodzieży,
- nauka poprzez zabawę,
- poszerzenie wśród uczniów wiedzy o krajach niemieckojęzycznych,
- rozpowszechnianie wiedzy o tradycjach kulinarnych w krajach niemieckojęzycznych,
- zachęcenie uczniów do zwiedzania krajów niemieckojęzycznych.

Organizatorzy:
Katarzyna Odoj
Roksana Szatkowska
Iwona Jankowska

Dnia 6 czerwca 2013 roku odbył się w naszej szkole Dzień Języka Niemieckiego. Uczniowie przygotowali przepyszne dania kuchni krajów niemieckojęzycznych (a serwowały je przebrane w bawarskie stroje ludowe Dirndl uczennice), brali udział w Quizie o Szwajcarii, Konkursie wiedzy o krajach niemieckojęzycznych, a także w Konkursie na postać z bajek braci Grimm. Konkurs ten cieszył się niesamowitą popularnością, a po szkole przechadzały się tabuny kolorowych postaci. W Sali nr 1 można było podziwiać zdjęcia z wycieczki do Berlina, prezentacje multimedialne dotyczące tej wycieczki, pamiątki z niej przywiezione, zdjęcia z lekcji, projekty uczniów (w tym makiety pt. "Mein Zimmer- mój pokój). Każdy odwiedzający otrzymał pozyskane z Ambasady Szwajcarii ulotki. Atmosfera w tym dniu była niesamowita, za co dziękujemy Uczniom, ich zaangażowanym w organizację Rodzinom, a także gościom: Dyrekcji oraz nauczycielom.

[K. Odoj]

Wycieczka do Berlina

Jedną z tradycji naszej szkoły są coroczne wyjazdy zagraniczne uczniów do europejskich stolic.

W tym roku w dniach 13-15 maja uczniowie udali się na zorganizowaną przez panią Katarzynę Odoj wycieczkę do Niemiec, do Berlina.

Oprócz uczniów naszego gimnazjum w wycieczce uczestniczyło także 9 uczniów z Prywatnego Gimnazjum Fundacji "Elementarz".

Opiekunami uczniów byli: pani Beata Chrobok i pan Krzysztof Solarz.

Program wycieczki był jak zwykle bardzo bogaty: w tym roku zwiedzaliśmy ogrody pałacu Sanssouciw Poczdamie, plac Aleksandra i znajdującą się na nim Wieżę Telewizyjną (widoki z niej były niesamowite!) oraz Kościół Mariacki. Po długich tygodniach oczekiwania na decyzję i licznych kontrolach udało się nam zwiedzić Kopułę siedziby niemieckiego parlamentu- Reichstagu. Zrobiło to na nas wielkie wrażenie. W ostatnim dniu wycieczki mogliśmy sobie zrobić zdjęcia z wiernymi kopiami słynnych postaci w Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud, a przed wyjazdem zakupiliśmy pamiątki w Alexa Centre. Wycieczka była wyjątkowo udana: panowała podczas niej atmosfera przyjaĽni i integracji. Na długo zostanie ona w naszej pamięci..

[K. Odoj]

Szlakiem M. Konopnickiej, A. Fredry i I. Łukasiewicza"

W dniach 22-23 maja 2013r. odbyła się dwudniowa wycieczka szkolna pt.
"Szlakiem M. Konopnickiej, A. Fredry i I. Łukasiewicza".

W pierwszym dniu młodzież naszego gimnazjum zwiedziła Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu woj. podkarpackie. Oglądaliśmy ekspozycje muzealne, pamiątki rodzinne oraz dowiedzieliśmy się o obchodach rocznicowych przypadających w tym roku:
- 171. rocznicy urodzin M. Konopnickiej (23 maja 1842r.)
- 110. rocznicy przekazania dworku Poetce przez społeczeństwo polskie pod zaborami,
jako Daru Narodowego (1903r.)

Kolejnym etapem naszej wycieczki było podziwianie renesansowego rynku w Krośnie, zwiedzanie gotyckiego Kościoła O.O Franciszkanów oraz nowego muzeum w Krośnie - Centrum Dziedzictwa Szkła. Muzeum jest bardzo nowoczesne, byliśmy świadkami różnych doświadczeń z przejściem światła przez pryzmat, samodzielnego formowania szkła i podziwialiśmy najlepsze prace artystów zgromadzone w muzeum.

Wreszcie bardzo zmęczeni i głodni dotarliśmy pod wieczór do pięknego Iwonicza Zdroju, gdzie mieliśmy swą bazę noclegowo-żywieniową w Domu Wczasowym "Trzy lilie".

Drugi dzień wycieczki zaczęliśmy od zwiedzania części Zdrojowej Iwonicza (kosztowaliśmy wody w Pijalni), potem pojechaliśmy do Rymanowa, gdzie odwiedziliśmy prywatną Hutę Szkła "Sabina". Właściciel zakładu opowiedział nam jak powstała jego inwestycja od samego kopania fundamentów, aż do obecnego rozkwitu i zdobywania najwyższych nagród w Polsce i na świecie za wytwory rzemiosła artystycznego.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było Sanktuarium oraz Pustelnia św. Jana z Dukli, wyniesionego na ołtarze przez Jana Pawła II. Na ścieżkach leśnych Pustelni znajdowaliśmy piękne okazy salamandry plamistej a rzeĽka woda Ľródlana dodała nam sił do dalszej podróży do Muzeum Przemysłu Naftowego w Bóbrce. Tutaj zapoznaliśmy się z historią wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej, oraz poznaliśmy postać Ignacego Łukasiewicza, polskiego aptekarza ze Lwowa, który wydestylował naftę i użył jej do oświetlania pomieszczeń. Jego wynalazek jako lampa naftowa znalazł szerokie zastosowanie aż do czasu wynalezienia żarówki elektrycznej przez Edisona. W tym roku mija właśnie 160. rocznica pierwszego oświetlenia sali operacyjnej szpitala we Lwowie lampami naftowymi. W muzeum wykorzystane są multimedia do lepszego zaprezentowania procesu wydobywania i przetwarzania ropy naftowej. Natomiast w plenerze muzeum zobaczyliśmy czynne jeszcze szyby naftowe, maszyny parowe oraz te nowocześniejsze, elektryczne.

Ostatnim etapem naszej wycieczki był Zamek Kamieniec w Odrzykoniu pod Krosnem. Zamek ten kiedyś należał do komediopisarza Aleksandra Fredry, który przeglądając papiery dotyczące posiadłości znalazł historię sporu sądowego dwóch wcześniejszych właścicieli zamku. Ta historia stała się tematem komedii "Zemsta", obecnie lektury gimnazjalistów. W tym roku obchodzimy 220. rocznicę urodzin Aleksandra Fredry (1793r.) Z zaciekawieniem wysłuchaliśmy opowieści przewodniczki a póĽniej posililiśmy się żurkiem i kiełbaskami pieczonymi przy ognisku. Nad zamkiem zaczęły się kłębić czarne chmury, więc nie zwlekając udaliśmy się w drogę powrotną do Katowic.

[B. Czarnecka]

KROKUS

>>PROJEKT EDUKACYJNY "Krokus" w Gimnazjum nr 16 <<

[Z. Palka]

Mistrzostwa Katowic w pływaniu

W dniu 9 kwietnia 2013r. w MOS w Katowicach odbyły się Mistrzostwa Katowic Szkół Gimnazjalnych w Pływaniu. Nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w tego typu zawodach, punktowanych do sportowego rankingu katowickich szkół.

Na uwagę zasługuje zdobycie II miejsca na 50 m stylem dowolnym przez Katarzynę Dolecką z klasy III B, uzyskany czas to 0;32,57 oraz III miejsca na 100 m stylem zmiennym przez Vivienne Tworzydlak z klasy II A, z czasem 1;30,06. Po podsumowaniu wszystkich zebranych w imprezie punktów, ostatecznie dziewczęta z naszej szkoły zajęły V miejsce wśród wszystkich gimnazjów w Katowicach.

[R. Sławek]

Giszowieckie projekty edukacyjno- środowiskowe

W gimnazjum nr 16 z oddziałami integracyjnymi
im. M. Konopnickiej w Katowicach

Jak co roku, nasze gimnazjum tworzy ekologiczne projekty edukacyjne, podnoszące wiedzę o naszym środowisku lokalnym. Ich temat przewodni brzmi " Fauna i flora Giszowca". W roku szkolnym 2011/2012 zajęliśmy się tematem " Owady wokół nas", czyli czy możliwe jest życie bez owadów. Projekt realizowany był od listopada do maja następnego roku.

Celem projektu było promowanie w społeczności szkolnej, domowej i lokalnej, wiedzy na temat popularnych owadów, związanych z ekosystemem miasta i działalnością człowieka. Chcieliśmy poszerzyć wiedzę i umiejętności na temat budowy popularnych owadów, ich czynności życiowych i zachowań "inteligentnych". Znajomość tych skomplikowanych zachowań oraz roli, jaką pełnią w przyrodzie pozwoliła uświadomić nam, na czym powinna polegać ochrona tych ciekawych i najliczniejszych stawonogów.

Realizowanie projektu odbywało się na różnych płaszczyznach dydaktycznych. Zaczęliśmy od wprowadzających warsztatów edukacyjnych przeprowadzonych w pracowni ekologicznej Pałacu Młodzieży w Katowicach. Następnie w ramach współpracy z Centrum Dziedzictwa Górnego Śląska, odbyły się wykłady w naszej szkole na temat:" Zwierzęta ekosystemu miasta"- przeprowadzone przez mgr Krzysztofa Sokoła. Pani dr Alicja Miszta i mgr Agata Kloczkowska, przeprowadziły wykłady i warsztaty o "Owadach Giszowca", a następnie pomogły nam, w czasie wycieczek edukacyjnych rozpoznawać i oznaczać popularne owady naszych łąk, lasów i Akwenu "Barbara- Janina".

W realizację projektu włączyli się nauczycie: Pani Katarzyna Nowakowska i Pan Krzysztof Rola. Pod ich kierunkiem uczniowie przygotowali dwujęzyczną prezentację multimedialną pt. "Owady Europy". Panie: Agata Czenczek i Joanna Soja z grupą integracyjną, omówiły karty pracy oraz plakaty z prac badawczych. Pod kierownictwem Pań Zyty Palki i Elżbiety Trawińskiej, uczestnicy kółka fotograficznego przygotowali wystawę fotograficzną ilustrującą realizację projektu, którą można oglądać w Gck Ksm W Katowicach- Giszowcu.

Podsumowanie projektu odbyło się 18 maja 2012 roku w Giszowieckim Centrum Kultury Ksm. Brali w nim udział uczniowie naszego gimnazjum, ich rodzice, zaprzyjaĽnione Przedszkole nr 59 oraz przedstawiciele Rady Osiedla. Na uroczystej debacie nasz absolwent, Paweł Strzelecki dzielił się swoją pasją do Owadów i pokazał oznaczone zestawy Owadów z rodziny Kózkowatych, zebranych na naszym Osiedlu.

Dzieki wsparciu Pana dyrektora Aleksandra Panka i Pani wicedyrektor Ewy Buczek - Skubis, coraz więcej naszych projektów proekologicznych jest realizowanych w naszym gimnazjum.

[Koordynator projektu
Beata Chrobok]

Giszowieckie projekty edukacyjno- środowiskowe

W gimnazjum nr 16 z oddziałami integracyjnymi
im. M. Konopnickiej w Katowicach

[Koordynator projektu
Beata Chrobok]

Comenius I semestr 2012 / 13

Rok szkolny 2012 / 13 to drugi rok, w którym realizujemy projekt COMENIUS "Eco-tour 2.0", czyli "Ekologia-Turystyka-Informatyka" - wykorzystanie narzędzi technologii informacyjnych do ekoturystyki. Dzięki niemu nie tylko poszerzamy naszą wiedzę na temat ekoturystyki, ale przede wszystkim doskonalimy znajomość języka angielskiego współpracując ze szkołami partnerskimi z siedmiu krajów. Pierwszym koordynatorem projektu była mgr Katarzyna Witek, obecnie funkcję tą pełni mgr Sylwia Jędrach. Ogromną pomocą podczas realizacji projektu udziela mgr Krzysztof Rola, który to m.in. prowadzi stronę internetową projektu oraz miał duży wkład w wykonywanie dotychczasowych produktów na poszczególnych etapach naszej działalności.

W lipcu 2012 roku 3 uczennice Magdalena Piskorz, Paulina Moryc oraz Adrianna Polak miały okazję wyjechać do Transylwanii w Rumunii gdzie atrakcją był Zamek Drakuli. Przeżyliśmy chwile grozy w komnacie wampira, ale na szczęście wszystko dobrze się skończyło ? . Zakosztowaliśmy również ekoturystyki schodząc malowniczymi szlakami Gór Rodniańskich oraz próbowaliśmy tradycyjnych potraw z kraju naszych gospodarzy.

W paĽdzierniku dwie kolejne uczennice - Magdalena Malik oraz Karolina Szyszka - poleciały wraz z opiekunami do Pizy gdzie zostaliśmy przyjęci niemalże po królewsku. Zobaczyliśmy tą słynną wieżę i wiele innych ciekawych miejsc oraz płynęliśmy łodzią po rzece Arno wzdłuż której roztaczały się malownicze widoki. Odwiedziliśmy też Parku Naturalny ,,San Rossore" oraz typowe toskańskie gospodarstwo rolne gdzie podziwialiśmy faunę i florę tego przepięknego regionu Włoch. Było ciepło i słonecznie i mimo, iż nie miałyśmy ze sobą strojów kąpielowych, nie przeszkodziło nam to w zażyciu kąpieli w Morzu Tyrreńskim. Dzięki naszym gospodarzom mieliśmy okazję skosztować - niektórzy po raz pierwszy w życiu: krewetki, ośmiornicy i innych owoców morza, których nazw nawet nie znamy. Degustowaliśmy również 100% włoską pizzę, mniam! Wizytą wszystkich szkół partnerskich żyła chyba cała Piza, gdyż opisano ją aż w 2 lokalnych czasopismach! Zaistnieliśmy tym samym we włoskich mediach ?. Opiekę nad uczennicami podczas obu wyjazdów sprawowali dyrektor mgr Aleksander Panek, mgr Katarzyna Witek oraz mgr Sylwia Jędrach.

Na zajęciach Koła Comeniusa, prowadzonego przez p. Jędrach, rozmawialiśmy na temat ekoturystyki oraz rozwijaliśmy umiejętności językowe w tej dziedzinie. Przygotowaliśmy też plakaty pod hasłem "Dekalog Ekoturysty".

Z każdej z naszych wypraw przywozimy nie tylko pamiątki - często otrzymywane od szkół partnerskich - ale wracamy bogatsi o nowe doświadczenia, pełni wrażeń i chęci do dalszej pracy i kolejnych podróży. Dzięki p. dyrektorowi wszyscy mają szansę podziwiać przywiezione "zdobycze" w gablocie na parterze szkoły. Poznajemy nowych ludzi a nawet zdobywamy przyjaciół kontynuując niektóre znajomości. Co więcej, w czerwcowym numerze "Zielonej Ligi" z roku 2012 ukazał się artykuł poprzedniej koordynator projektu - p. K. Witek - pt; "Woda i ekoturystyka Comenius". Zapraszamy wszystkich do zapoznania się zarówno z artykułem jak i informacjami i zdjęciami znajdującymi się na stronie szkoły.

[S. Jędrach]

XII Gimnazjada Pływacka

We środę 5 grudnia 2012r. w ZSO Nr 7 w Katowicach odbyła się XII Gimnazjada Pływacka. Honorowy patronat nad imprezą objął Prezydent Miasta Katowice p. Piotr Uszok. Nasza szkoła po raz trzeci wzięła udział w tego typu zawodach pływackich zorganizowanych przez ZSO Nr 7, zajmując wielokrotnie I, II, III miejsca na podium w różnych konkurencjach. Sztafeta naszych dziewcząt przepłynęła w najlepszym czasie zajmując I miejsce, statuetkę wraz z dyplomem dla najlepszej pływaczki zawodów otrzymała uczennica kl. III B Katarzyna Dolecka zdobywając łacznie 589 punktów, a po podsumowaniu wszystkich zebranych w imprezie punktów, ostatecznie zajęliśmy II miejsce spośród wszystkich biorących udział w zawodach gimnazjów.

W zeszłym roku zajęliśmy III miejsce w klasyfikacji generalnej, w tym roku II, sztafeta dziewcząt zajęła II miejsce, w tym roku I. Coraz lepiej.

Już drugi rok doskonalimy umiejętności pływackie na lekcjach wf i mamy nadzieję na osiąganie coraz lepszych wyników w tej dyscyplinie sportowej.

A oto zestawienie wyników:

Foto w galerii.

[R. Sławek]

Z biologią za pan brat

Uczennica klasy IIIa Nicoletta Podyma została półfinalistką Wojewódzkiego Konkursu " Z biologia za pan brat", organizowanego przez pałac Młodzieży w Katowicach. W konkursie brało udział 300 uczniów z województwa Śląskiego, a Nicoletta zdobyła 10 miejsce. Gratulujemy!

[B. Chrobok]

Wycieczka do Warszawy

23 paĽdziernika ok. godz. 7.00 wyruszyliśmy spod szkoły w kierunku Warszawy. Podroż była długa, ale upłynęła w miłej atmosferze. Wszyscy świetnie się bawili. Po przyjeĽdzie do Warszawy udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski by odwiedzić groby wielu żołnierzy broniących ojczyzny, oraz wielu zasłużonych Polaków. PóĽniej udaliśmy się do siedziby Parlamentu. Zobaczyliśmy salę obrad Senatu. Mieliśmy również okazję podziwiać Belweder. Następnie spacerowaliśmy po Łazienkach Królewskich. Stamtąd przeszliśmy pod Pałac Królewski. PóĽniej udaliśmy się pod Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć zmianę warty. Po intensywnie spędzonym dniu udaliśmy się na kolację i do hotelu. Nazajutrz po śniadaniu rozpoczęliśmy kolejny dzień zwiedzania Warszawy. Najpierw udaliśmy się so Muzeum Wojska Polskiego. Następnie mieliśmy okazję odwiedzić Giełdę Papierów Wartościowych, po czym prze około dwie godziny zwiedzaliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Potem udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie mogliśmy poznać prawa przyrody poprzez samodzielne wykonywanie doświadczeń. Była to już ostatnia atrakcja, więc wyruszyliśmy w drogę powrotną. Do Giszowca dotarliśmy ok. godz. 23.00. Stamtąd odebrali nas rodzice i udaliśmy się do swoich domów.

[W. Wójcik]

MATERIAŁY OBCE ZNAJDUJĄCE SIĘ W NINIEJSZYM SERWISIE SĄ PREZENTOWANE WYŁĄCZNIE W CELACH INFORMACYJNYCH.
JEŚLI KTOKOLWIEK UWAŻA, ŻE ICH PREZENTACJA MOGŁABY NARUSZAĆ PRAWA OSÓB TRZECICH OBOWIĄZANY JEST
NIEZWŁOCZNIE POINFORMOWAĆ O TYM ZARZĄDZAJĄCEGO NINIEJSZYMI STRONAMI W CELU EWENTUALNEGO USUNIĘCIA TAKICH MATERIAłÓW.